CSV 4 start met onnodige nederlaag

Dit seizoen start CSV 4 in de poule 3B van de 3e klasse. Van het kampioensteam van vorig seizoen zijn nog maar 4 spelers over. De vaste eerste vier bordspelers zijn overgeplaatst naar een ander team of gestopt. Vooraf hebben we overwogen om met een viertal te gaan spelen, maar uiteindelijk zijn we toch voor het achttal gegaan. Aangevuld met Cees Groenendijk (allen de uitwedstrijden), Eduard (vorig jaar al een enkele keer ingevallen), Piet Verkamman (komt uit het 3e) en Menno Stigter, zijn we er misschien op gemiddelde rating iets op achteruit gegaan, maar dat wil niet zeggen dat we geen ambities mogen hebben. Lees verder

Agenda geheel bijgewerkt

Alle nu bekende externe partijen zijn verwerkt in de agenda en de teampagina’s zijn aangepast. Niets staat wat dat betreft een succesvol extern seizoen in de weg. Mocht je dingen zien die niet kloppen, laat dit dan even weten via de team captains of Jasper.
De agenda aan je smartphone / ipad / tablet / outlook toevoegen is een appeltje/eitje door deze link toe te voegen aan je agenda: http://capelse-schaakvereniging.nl/?ical=1

Laatste teaminfo CSV-5

20:00 pm - 23:30 pm WSV 2 - CSV 4
Waddinxveense Schaakvereniging WSV, Waddinxveen

Veilige omgeving

De Capelse Schaakvereniging streeft er naar een veilig, betrouwbaar en sportief klimaat te scheppen waarin een ieder op zijn of haar eigen manier kan genieten van de schaaksport en de aangeboden faciliteiten.Hiervoor zijn de volgende afspraken gemaakt:

De Capelse Schaakvereniging hanteert de gedragsregels voor begeleiders zoals die door NOC NSF zijn opgesteld: Gedragsregels NOC*NSF

Onze vrijwilligers verklaren dat zij kennis hebben genomen van deze regels. Daarnaast wordt een VOG aangevraagd.

De Capelse Schaakvereniging is aangesloten bij de Rotterdamse Schaak Bond (RSB), deze heeft een vertrouwenspersoon aangesteld. De vertrouwenspersoon is binnen de RSB het eerste aanspreekpunt voor iedereen die een vraag heeft over, of te maken heeft met, grensoverschrijdend gedrag en hier met iemand over wil praten. Jessica Verhagen is te bereiken via 06-53926843 of vertrouwenspersoon@r-s-b.nl

Succesvolle Simultaan

Op de laatste clubavond van het seizoen 2016/2017 was FM Stefan Tabak bereid een simultaan af te nemen tegen de clubspelers. Stefan heeft een mooi seizoen achter de rug waarin hij een FIDE-rating boven de 2300 behaalde, waardoor hij zijn FM-titel kon opvragen.
Er waren 22 borden klaargezet waar zowel jeugdige als oudere spelers het opnamen tegen Stefan. Uit de reacties achteraf bleek dat iedereen een leuke pot had gespeeld. Stefan had het lastig gehad gezien de winstpartijen van Arjan D, Walter en Richard. Ook  Ton, Menno, Derk, Willem, Pepijn, Karel en Thomas hadden een mooi resultaat met remise. Stefan gunde de jeugdige talenten Niels en Dirk een remise. Uiteindelijk behaalde Stefan 14,5 punten.

Gezellige slotavond Jeugd in “Krimpenhof”

29 juni vond de traditionele slotavond voor de jeugd plaats in “Bowlingcentrum Krimpenhof” te Krimpen aan den Ijssel. Het eerste uur diploma uitreiking, de bekers voor de stap 1 en stap 3 spelers, en de winnaars in de B-competitie en de Recreantencompetitie. Natuurlijk niet zonder een patatje en een snack. Na het eerste uur werd er op vier bananen stevig gebowld.

CSV eerste viertal tegen Charlois Europoort V2: 2-2

Door Arjan Doorgeest
Op 7 april trok ons eerste viertal opnieuw ten strijde diep in de binnenlanden van Rotterdam-Zuid en dit keer tegen Charlois Europoort V2 die daar ergens in de barakkenbuurt huist.
Het werd een niet geheel fortuinlijke avond tegen de nummer 2 binnen deze competitie die helaas met gelijkspel zou worden afgesloten.
Aan bord trof Menno een tegenspeler die fors te laat kwam opdagen en daarna als teamleider van diens viertal zijn eigen administratie eerst nog op orde wilde maken voordat het hem beliefde een eerste zet te doen. Eén en ander was niet goed voor Menno’s humeur en concentratie en er volgde dan ook een partij die voor Menno helaas niet goed afliep, ook al door een enorm verschil in rating.
Aan bord 1 speelde Marco tegen Pearl Uyttenhove. Beide spelers waren goed tegen elkaar opgewassen, hetgeen na een boeiende partij in remise resulteerde. Op bord 3 had Björn een prachtige partij tegen Ed Lorwa die zijn stukken dankzij Björn’s efficiency in rap tempo in aantal zag afnemen. Na een lange rokade doorkliefde Björn de verdediging van diens tegenstander, een verhaal dat voor de heer Lorwa niet goed afliep. Aan bord 2 bleek ook Arjan aan zijn tegenstander gewaagd. Na een ietwat vaag avontuur op de rechterflank maakte Arjan na een vork met een paard een loper buit, een stuk dat hij later weer zou inleveren, zij het dat hij wel een pion voor kwam te staan. Met een vrijpion voor wit en een voorsprong van één pion, besloot Arjan de methode Koote van stal te halen: één keer remise aanbieden om de tegenstander vast aan een ongewenst resultaat te laten wennen, en zodra de pion voorsprong een feit is opnieuw toeslaan. Eén en ander werkte feilloos: wit was zo sportief remise te accepteren en onder begeleiding van de heavy metal klanken van Rammstein kon het in de oude totaal afgeschreven Nissan Almera van de teamleider weer huiswaarts.
Wel staat het eerste viertal inmiddels 3de op de ranglijst en ligt een tweede plaats nog binnen handbereik als we in de laatste ronde onze slag weten te slaan.