eindstand rapidcompetitie

Water Vermeer is de winnaar geworden van de eerste rapidcompetitie. Na 6 ronden had hij 5 maal gewonnen en alleen tegen Roel, die tweede werd, een remise moeten afstaan. De sterkste concurrent, broer Mark, moest helaas de laatste drie ronden verstek laten gaan. Gefeliciteerd Walter!

Interne wintercompetitie – – Groep 1

Rangschikking na Ronde 6

Pos Naam Prt W R V                                  Score S R BRtg TPR Rtg Prc
1 Walter Vermeer 6 5 1 0                            28,0 2 2 1859 2112 1898 91,7
2 Roel Trimp 6 5 1 0                                    28,0 0 1 1977 2085 1990 91,7
3 Elnathan Ghebreab 6 4 0 2                      22,0 0 -1 1610 1887 1675 66,7
4 Mark Vermeer 3 3 0 0                              21,0 1 1 2085 2495 2094 100,0
5 Jaap Rusch 5 3 0 2                                  21,0 -1 -1 1736 1658 1722 60,0
6 Hans Blokland 6 3 1 2                              20,0 0 -2 1676 1719 1686 58,3
7 Hans Uittenbogaard 6 3 1 2                     20,0 0 -2 1661 1714 1675 58,3
8 Arjan Terlouw 6 3 1 2                               20,0 0 1 1816 1633 1779 58,3
9 Robbert Ritsma 3 2 1 0                            19,0 1 1 0 1936 1936 83,3
10 Marco Tjepkema 3 2 1 0                        19,0 1 1 1569 1903 1596 83,3
11 Pepijn Swets 5 2 1 2                              19,0 1 -1 1608 1723 1631 50,0
12 Derk Brus 6 3 0 3                                   18,0 0 1 1616 1722 1643 50,0
13 Rob Docter 6 3 0 3                                 18,0 0 -1 1598 1686 1613 50,0
14 Thomas Herrewijn 6 3 0 3                      18,0 0 1 1784 1658 1755 50,0
15 Jan ten Brinke 3 2 0 1                            17,0 -1 -1 1748 1750 1751 66,7
16 Willem Klein 3 2 0 1                               17,0 -1 -1 1646 1623 1649 66,7
17 Jasper Valstar 3 2 0 1                            17,0 -1 -1 1734 1567 1720 66,7
18 Mark van Liempt 3 1 2 0                        17,0 -1 -1 1691 1525 1687 66,7
19 Arjan Doorgeest 6 2 1 3                         16,0 0 2 1560 1613 1570 41,7
20 Karel de Kok 6 2 1 3                              16,0 0 -1 1591 1561 1580 41,7
21 Tim Tian 3 1 1 1                                     15,0 -1 -1 1576 1576 1576 50,0
22 Rick van Roon 3 2 0 1                            15,0 0 1 1674 1575 1667 66,7
23 Harry Stroosma 6 2 0 4                          14,0 -1 -1 1702 1473 1664 33,3
24 Jan van Dijk 6 2 0 4                                14,0 0 1 1431 1432 1427 33,3
25 Bjorn Hartog 6 2 0 4                               14,0 0 2 1300 1182 1277 33,3
26 Richard v/d Velde 3 1 0 2                       13,0 1 1 1532 1467 1523 33,3
27 Luuk Stigter 3 1 0 2                                13,0 1 1 1192 1375 1207 33,3
28 Cees Groenendijk 3 1 0 2                       13,0 1 1 1361 855 1351 33,3
29 Eduard Hartog 4 1 0 3                            12,0 -1 -2 1422 1382 1416 25,0
30 Bas Koote 6 1 1 4                                   12,0 0 1 1409 1321 1386 25,0
31 Menno Stigter 2 0 0 2                             12,0 0 1 1162 719 1154 0,0
32 Jesse Bos 2 0 0 2                                   12,0 0 -1 1100 696 1092 0,0
33 Piet Verkamman 6 1 0 5                         10,0 0 -1 1414 1301 1388 16,7
34 Daan de Jong 1 0 0 1                               9,0 0 0 1417 1417 0,0
35 Aron Roozendaal 3 0 0 3                          9,0 -1 -1 0 610 610 0,0

uitslagen kwartfinales interne bekercompetitie

Mark Vermeer (1) –  Jaap Rusch (8)  (op een later tijdstip)

Arjan Terlouw (7)  – Ton Dulk (4)                0-1

Walter Vermeer (6) –   Harry Stroosma (3)   1-0

Thomas Herrewijn (2) –   Roel Trimp (5)       0-1

Vanavond werd er ook nog een vrije partij gespeeld:

Petra de Korte   –  Willem Klein    0-1

Verslag interne wintercompetitie

Als de krokussen weer uit de grond zijn opgeschoten en de dagen weer langer worden is het weer tijd voor de lentecompetitie en de balans van de wintercompetitie op te maken. Vorig seizoen was Ton ongenaakbaar, nu was het Roel die winterkampioen werd. Roel won de belangrijke onderlinge partij van Ton en wist ook al zijn andere partijen te winnen terwijl Ton nog enkele malen verloor. Met 12 punten voorsprong heeft Roel daarmee de basis voor het clubkampioenschap gelegd. De strijd om de tweede plaats was tot de laatste ronde spannend. Tot zijn eigen verbazing zag Walter na zien remise tegen, de snel sterker wordende, Elnathan dat als hij had gewonnen dat hij nog tweede was geworden. Nu werd Ton op TPR 2e, net voor de sterk spelende Jan. De prestaties van Harry en Jaap, Thomas en Jasper verdienen ook aandacht. Allen speelden zij naar een TPR boven de 1800. Thomas en Jasper speelden echter net wat te weinig partijen om voor de prijzen mee te doen.

Enigszins tot mijn verbazing degradeerden Marco en Rick. Ze werden de laatste jaren steeds beter. Ik weet dat zij veel beter kunnen. Het is mij niet helemaal duidelijk wat heeft gemaakt dat zij uiteindelijk zo slecht scoorden. Maar hopelijk zij zelf wel, zodat ze weten wat ze te doen staat!

In groep 2 streden Rob Docter en Derk om de eerste plaats. Uiteindelijk werd Rob hier verdiend eerste (TPR: 1807). Voor Derk was echter de promotie naar de eerste groep het belangrijkste. Ik had halverwege de competitie verwacht dat Pepijn als derde speler zou promoveren, maar hij moest zich enkele malen te vaak afmelden, maar scoorde wel 70%. Nu kon Karel, die sterk speelt, maar vaak remise geeft in stellingen die beter tot gewonnen zijn de derde promotieplek grijpen. Richard had ik vooraf ook als kanshebber verwacht, maar hij liet toch wat te veel punten liggen.

In de lentecompetitie verwacht ik veel van ons nieuwe lid, Robbert en ben ik benieuwd naar de progressie van onze jeugdspelers.

In de recreantencompetitie voelde Bjorn de hete adem van talentvolle jeugdspelers Niels, Aron, Levi en David in zijn nek. Bjorn wist Niels, die zich net te vaak afmeldde net achter zich te laten. Beslissend in deze was de onderlinge partij aan het eind van de competitie die Bjorn wist te winnen. Nu Bjorn en Aron overgestapt zijn naar de interne competitie is Niels favoriet voor het lentekampioenschap in de recreantencompetitie.

1e team wint nipt van Sliedrecht 2

Het begon allemaal met een hectische ochtend die de zenuwen van onze teamleider behoorlijk op de proef stelde (geen internet, griep Leon, rug Ton). Het was dan ook geen wonder dat het ondanks het papieren overwicht opnieuw een spannende middag voor het eerste team in en tegen Sliedrecht werd. Voordat de eerste Capelse toeschouwers binnen waren zaten de stukken van Ka Chun, Jan Peter en Roel al in de dozen (3 remises). Invaller Walter stond toen al verloren maar had als excuus dat hij een zeer korte nachtrust had gehad. Hans daarentegen stond toen al gewonnen hoewel dat nog wel enkele nauwkeurige zetten van Hans vroeg. Mark had een duidelijk overwicht en Reinoud speelde een gecompliceerde positionele partij waarin het evenwicht nog niet verbroken was. Stefan leek wat minder te staan (pion minder), maar gezien de tegengestelde rokades was de stelling nog gecompliceerd met kansen voor beide spelers. Kortom, de teamleider had goede hoop dat het ratingoverwicht aan het eind van de middag wel de doorslag zou gaan geven. Uiteindelijk gebeurde dat ook, maar zoals altijd weer anders dan gedacht. Walter verloor nog zoals voorzien en Mark wist zijn overwicht ook uit te bouwen naar winst. Hans maakte het zich echter erg moeilijk door enkele malen een mindere voortzetting te spelen en zijn tegenstander de mogelijkheid te geven pionnen op de damevleugel op te peuzelen zonder dat Hans met zijn torens op de 7e rij de winst kon forceren. Intussen had Stefan het initiatief gegrepen en blunderde zijn tegenstander. Bij Reinoud was het ook opeens voorbij nadat zijn tegenstander een toeren weggaf. Dit alles was maar goed ook voor ons omdat Hans te laat aan de noodrem trok en nog verloor. Gelukkig hielpen zijn teamleden hem nog deze mokerslag te verwerken door eerst met elkaar uit eten te gaan, want het was niet verantwoord geweest om Hans direct alleen naar Maastricht te laten terugreizen.

Door deze overwinning staan we nog steeds bovenaan maar de komende drie rondes krijgen we alle concurrenten nog.

Speelschema vanaf 3e ronde interne bekercompetitie

Onderstaand het resterende speelschema. Omdat ik een aantal vragen kreeg over het speelschema, een korte uitleg.  Als de hoogst geplaatste spelers hun partijen winnen, dan speelt Mark Vermeer (1) in de 4e ronde tegen Jaap Rusch (8), in de halve finale tegen Ton Dulk (4) en in de finale tegen Thomas Herrewijn (2).

Mark Vermeer (1) – Richard v/d Velde        1-0
Hans Blokland      – Jaap Rusch (8)           0-1

Arjan Terlouw (7)  – Bas Koote                   1-0
Jan ten Brinke      – Ton Dulk (4)                   0-1

Arjan Doorgeest   – Harry Stroosma (3)     0-1
Rick van Roon        – Walter Vermeer (6)     0-1

Roel Trimp (5)        – Mark van Liempt          1-0
Rob Docter             – Thomas Herrewijn (2) remise  Thomas wns

Eindstand kerstsnelschaaktoernooi 2017

Het traditionele kerstsnelschaaktoernooi was ook dit jaar weer gezellig en een succes. Veel eerste teamspelers en belangstellenden deden dit jaar mee in een poging om Jan Peter Bogers te onttronen als kampioen. Mark Trimp wist echter de onderlinge partij tegen Jan Peter te winnen waarmee hij de nieuwe snelschaakkampioen werd. Helaas voor Mark betekende dit wel dat hij pas als laatste speler een prijs van de rijk gevulde prijzentafel mocht kiezen omdat de voorzitter begon met de rode lantarendrager.

De veiling van de overgebleven prijzen was ook dit jaar weer lucratief voor de penningmeester. Tot ziens Vijverhof ! Lees verder