Teleurstellend gelijkspel van CSV 1 tegen Souburg

Helaas konden we niet in de sterkst mogelijke opstelling aantreden tegen Souburg door verhinderingen van Richard, Hans en Ton. Achteraf kun je daarin wel een reden vinden voor het gelijke spel. Mark scoorde aan bord 3 met zwart een plusremise door zetherhaling tegen de sterke Jeroen Hekhuis (2152). Wellicht had er iets meer ingezeten bleek bij de analyse. Ka Chun aan bord 4 met wit tegen Roeland Anders (1952) kwam goed uit de opening en zette een fraaie aanval in op de zwarte K. Deze sloeg al snel door en daarmee was het rond half vier 1,5-0,5. Roel kwam aan bord 5 tegen Henrik Westerwelle (1874) niet goed uit de opening en gebruikte massa’s tijd. Het leek er op dat hij zich aardig kon terugvechten in tijdnood. Helaas ging het toch nog mis. Ook aan bord 8 kwam Reinoud tegen Corné Boogaard (1869) in tijdnood, maar wel vanuit een voorsprong in ontwikkeling. Hij zette een mooie aanval op, won een stuk en stond na nog wat complicaties een T voor en kwamen we weer op voorsprong: 2,5-1,5. Helaas duurde dat niet lang want Jan Peter aan bord 6 kon het niet bolwerken tegen Rogier van Gemert (1857) en daarmee was het weer gelijk. Onze kopman aan bord 1 leek tegen FM René Tiggelman (2196) moeite te hebben met zijn ontwikkeling. Er werd veel geruild en om 15 uur stond er al een eindspel op het bord van P+L+5pi-2xL+5pi. Waar iedereen een snelle remise zag opdoemen, speelde Léon onverdroten verder. Langzaam maar zeker drong hij zijn tegenstander terug, ontnam hem steeds meer ruimte tot de beslissende doorbraak om 18 uur ons weer op voorsprong bracht. Stefan speelde aan bord 2 tegen Robin Bosters (2073). Er kwam een Aljechin op het bord en wit kwam duidelijk beter te staan met veel meer ruimte en een aangetaste zwarte K-vleugel met weinig verdedigers. Zwart verdedigde zich echter bekwaam en de aanval sloeg net niet door. Het dame-eindspel dat vervolgens resulteerde kon zwart remise houden door eindeloos schaak te geven. Wit kwam net een tempo te kort om dameruil toe te staan en daarmee werd het ten lange leste remise. Helaas kon onze invaller Walter Vermeer het met zwart aan bord 7 tegen Bert Henderikse (1953) net niet redden. Hij kwam wat gedrongen uit de opening en moest zich urenlang verdedigen. Om kwart over zes moest hij zijn ongelijke strijd staken en daarmee werd de eindstand bepaald op 4-4. We hebben nog steeds de koppositie en alle kansen in eigen hand. Op 3 februari spelen we uit tegen Sliedrecht.

CSV 1 aan de leiding na de overwinning uit tegen HWP Sas van Gent 3 met 3-5

CSV 1 heeft de koppositie gepakt door de vierde overwinning op rij. Stefan, Ka Chun en Reinoud wonnen. Léon, Richard, Mark en Ka Chun speelden remise. Roel verloor. Daarmee kwam de eindstand op 3-5 voor CSV 1. Charlois-Europoort 2 won met 5-3 van medekoploper RSR Ivoren Toren 1. Daardoor heeft CSV 1 nu 2 matchpunten voorsprong op RSR, Charlois en Bergen op Zoom. Wij treffen deze drie ploegen in de laatste 3 rondes. Dus de spanning zal wel tot het einde duren. Volgende wedstrijd thuis tegen Souburg op 16 december.

Zie verder het uitgebreide wedstrijdverslag van Jan Peter Bogers

Sensationeel gelijkspel van CSV in de wedstrijd tegen LSG om de KNSB-beker

Op 10 november speelde CSV uit tegen LSG in de tweede ronde voor de KNSB-beker. In het prachtige denksportcentrum aan de Robijnstraat moesten we spelen tegen het sterke LSG. Onze tegenstanders wilden geen enkel risico nemen en stelden 4 IM’s op: Arthur Pijpers (2464), Edwin van Haastert (2436), Jelmer Jens (2413) en Rudy van Wessel (2403). Dat betekent een gemiddeld ratingverschil van meer dan 300 punten! Stefan, Hans, Richard en Mark waren er niet van onder de indruk: ze hadden niet anders verwacht! Het team beschouwde het als een unieke kans nu eens op dit niveau te spelen. De loting wees uit dat onze spelers aan de borden 2 (Hans) en 4 (Mark) met wit speelden. Hans verloor in het middenspel een pion en moest toen met zijn rug tegen de muur vechten voor remise. Dat kostte hem echter zo veel tijd dat hij in ernstige tijdnood kwam en steeds verder in het defensief gedrongen werd. Een zwarte vrijpion was beslissend en daarmee werd de stand rond half twaalf 1-0 voor LSG. Stefan met zwart tegen Edwin had een zware avond. Edwin trok zijn stukken samen tegen de koningsvleugel en dat noodzaakte Stefan om lang te rocheren. Echter ook daar stond de koning niet echt veilig. Dat bleek toen een aanval over de a-lijn werd ingezet. Het kostte Stefan veel inspanning en tijd om het hoofd boven water te houden, maar er bleek geen houden meer aan te zijn en een paar minuten later was het einde daar: 2-0 voor LSG. De komende nederlaag tekende zich af. Het leek slechts een kwestie van tijd te zijn: Richard leek slecht uit de opening gekomen te zijn: hij had minder stukken ontwikkeld en geen kans gezien om te rocheren. Met een K op e7 leek het een kwestie voor wit van een handige organisatie van de aanval. Hangende de partij loste Richard echter een aantal problemen op en er kwam zo waar weer perspectief op een gelijkspel. Of Jelmer nu in slaap gesust was door de ogenschijnlijk slechte stelling of gewoon zijn avond niet had, maar hij vond niet de goede zetten en zo kon Richard zich steeds verder terugvechten. In het eindspel trok Richard de partij naar zich toe en toen was het ineens 2-1 en was het nog even wachten op Mark die een lange en zware partij speelde tegen Rudy. De partij bleef lang materieel in evenwicht, maar aan het eind wisselden de kansen. Eerst kwam Rudy beter te staan, maar toen hij op het verkeerde moment de dames ruilde in plaats van zijn aanval te versterken, bleef hij met een ingesloten toren zitten en kon Mark een krachtige aanval opzetten. Zover kwam het niet doordat de vlag van Rudy viel en daarmee was het tegen ieders verwachting in tegen klokslag 12 plotseling 2-2 en moest er gesnelschaakt worden. Het was zo’n onverwachte ontknoping dat Hans en Stefan, die elders met hun tegenstander hadden geanalyseerd het nauwelijks konden geloven. Helaas ging het snelschaken (ieder 3 minuten + 5 seconden per zet) op zaterdagmorgen vroeg wat minder. We moesten per sé winnen om door te gaan. Dat zat er helaas niet in. Het werd ten slotte 3-1 voor LSG. Alleen Richard wist te winnen en bekroonde daarmee zijn eerdere resultaat. Daarmee was voor dit jaar ons bekeravontuur ten einde. Er zat spanning in de lucht en er werd hard geknokt tot het einde toe. De ultieme sensatie bleef LSG bespaard, maar ook zij hebben er keihard voor moeten werken en dat mag op onze conto geschreven worden!

CSV wint ook in de derde ronde van de KNSB en wel met 5-3 van Landau uit Axel

Voor de wedstrijd had ik al de verwachting uitgesproken dat het moeilijk zou worden tegen Landau. Niet alleen omdat we 2 jaar geleden tegen Landau 2 niet verder kwamen dan 4-4, maar vooral omdat Landau in staat is een zeer sterk team op te stellen. Daarom heb ik geprobeerd om met een zo sterk mogelijk team op te komen. Helaas moesten Hans Hoornstra en Ka Chun Lui zich vrij laat afmelden. Gelukkig beschikten we over sterke invallers met Roel en Ton die zich kranig weerden. Toch bekroop me halverwege de wedstrijd het vervelende gevoel dat we weleens matchpunten zouden kunnen verliezen en dat terwijl Landau met 3 invallers speelde. Rond half vijf kwam er tekening in de strijd en kwam de winst binnen bereik. Maar dan nu wat over het verloop van de match.
Als eerste was Mark klaar en wel al na 13 zetten. Er stond toen een erg saaie stelling op het bord na de afruil van een drietal lichte stukken. Mark miste eerder een actieve zet en toen zat er weinig meer in en daarmee was het om 13.50 uur afgelopen tegen Wim Versporten: 0,5-0,5 (wel een erg lange reis voor zo’n snel potje). Twee uur later kwamen de volgende remises tot stand: Richard tegen Janco Dees en Jan Peter tegen Koen Dhuyvetter. Onze spelers slaagden er niet in hun rating overwicht te verzilveren: 1,5-1,5. Dat lukte Reinoud wel tegen Patrick Morote. In een toch wel wat obscuur gambiet dacht Patrick zo lang na dat op de twintigste zet zijn vlag viel in verloren stelling. Het was tot het laatst spannend omdat een verkeerd zetje zomaar fataal kan zijn. Daarmee kwamen we om 16.15 op voorsprong, maar dat zou niet lang duren. Tien minuten later moest Stefan na een kamikaze actie het hoofd buigen voor Arthur Hugaert: 2,5-2,5. Gelukkig kon Ton tegen Fardin Hematyar na een wilde partij, waarin hij een stuk voorkwam, de winst aantekenen. Het bleef lang spannend vanwege de tijdnood van Ton en de complicaties die Fardin wist te creëren. Toen bij een massale afruil Ton een tussenschaakje plaatste, was het einde daar: 3,5-2,5. Toen kwam ook echt de overwinning in zicht, want Léon kwam in een gewonnen eindspel met 2 pionnen meer terecht tegen Christophe Gregoir. Léon overhaastte zich niet en maakte het rustig af door steeds meer terrein te veroveren op zijn tegenstander, die opgaf voor hij nog meer materiaal verloor. Daarmee was de stand om 17.30 uur 4,5-2,5 en waren de matchpunten binnen. Ten slotte was het wachten op Roel die aan bord 3 knap standhield tegen de sterke Nouri Zouaghi, na in de opening de sterkste voortzetting gemist te hebben. Het gevolg was dat Roel bijna de hele partij met de rug tegen de muur stond. Waarschijnlijk heeft Nouri ergens de winst gemist, maar het eindspel van wederzijds een Paard en enkele pionnen werd na enkele halsbrekende toeren van beide kanten terecht remise. Daarmee werd de eindstand om klokslag 18 uur op 5-3 bepaald.
We zien nu uit naar de volgende wedstrijd over 3 weken (25 november) in Sas van Gent tegen HWP 3, maar eerst speelt CSV nog op vrijdag 10 november om de KNSB-beker uit tegen de landskampioen LSG in Leiden.

KNSB-bekerteam van CSV naar de volgende ronde na overwinning op Schaakhuis

Op vrijdag 13 oktober speelde CSV in de eerste ronde van de KNSB-beker thuis tegen Schaakhuis uit Den Haag. Een geduchte tegenstander die vorig jaar nog het sterke Krimpen wist uit te schakelen. Voor ons traden Stefan, Mark, Roel en Ton op. Als eerste was Roel (zwart) klaar. Er resteerde een Toreneindspel dat materieel gelijk stond en waar geen muziek meer in zat: 0,5-0,5. In de partijen van Mark en Ton, die beiden met wit speelden, kwamen de zwartspelers in lastige stellingen terecht die hen veel hoofdbrekens en dus veel tijd kostten. Beide zwartstellingen verslechterden zienderogen, terwijl de klok de laatste seconden wegtikte. Mark kwam in een eindspel terecht met een pion meer en loper tegen paard. Toen wreekte zich het feit dat een paard maar kleine sprongetjes kan doen en een loper ook op afstand een pion kan tegenhouden. De zet a8D brak het verweer: 1,5-0,5. Ton met zeeën van tijd nam ook na dame winst alle tijd om steeds de beste zet te vinden, terwijl de laatste seconden van zijn tegenstander verstreken. Deze ging in volstrekt kansloze positie door zijn vlag: 2,5-0,5 en daarmee was de winst binnen. Onze invaller Ton heeft daarmee zijn score op 3 uit 3 gebracht! Ten slotte de partij van Stefan. Ook dit keer speelde Stefan fanatiek op winst, maar zijn tegenstander bood steeds bekwaam tegenspel. Wat Stefan ook probeerde hij kwam maar niet verder. Toen hij de zaak probeerde te forceren in tijdnood liep het echter verkeerd af: 2,5-1,5.
Nu wacht ons in de volgende ronde LSG. We zijn heel benieuwd welke spelers voor de landskampioen de degens met CSV zullen gaan kruisen, maar lastig zal het ongetwijfeld worden!
(Mocht iemand zich afvragen, waarom de spelers van Schaakhuis anoniem zijn, dan is het antwoord dat ik mijn tas met aantekeningen in de Vijverhof heb laten staan en me dat pas realiseerde toen ik met dit stukje bezig was)

Ruime overwinning van CSV op Messemaker 2 met 2,5-5,5

Zaterdagmiddag 7 oktober behaalde CSV 1 zijn tweede overwinning uit in Gouda in het prachtige denksportcentrum. Het bleek voor onze supporters lastig te vinden. Daardoor hebben enkelen van hen de mooiste momenten gewisseld. Het dame offer van Stefan bijvoorbeeld: 0-1 of de combinatie van Ton, zodat we om 15 uur al met 0-2 voorstonden. Daarna kwam er direct een remise van Ka Chun en een koningsaanval van Léon, en een reglementaire overwinning van Reinoud door tijdsoverschrijding in verloren positie van zijn tegenstander, waardoor het om half vier 0,5-4,5 werd en de buit binnen was. Jan Peter en Mark maakten remise en daarmee werd het wat later 1,5-5-5. Voor de statistiek is nog te melden dat in een D+T eindspel Roel iets te fanatiek op winst speelde, een foutje maakte en toen tegen de bierkaai vocht en om 17.15 het lootje moest leggen. CSV staat nog steeds boven aan met een half bordpuntje voorsprong. De twee Rotterdamse ploegen RSR-Ivoren Toren en Charlois Europoort 2 zitten in de achtervolging. Op 4 november speelt CSV thuis tegen Landau uit Axel en op 25 november uit tegen HWP Sas van Gent. Ten slotte sluiten we 2017 af met een thuiswedstrijd tegen Souburg op 16 december.

Ruime overwinning van CSV 1 op ZSC met 7-1

De eerste ronde in de KNSB van dit seizoen bracht CSV de strijd met nieuwkomer ZSC uit Zierikzee. Samen met spelers uit Scherpenisse kan er op een redelijk niveau geschaakt worden in de hoogste klasse van de Zeeuwse Schaakbond. Afgelopen seizoen eindigde dit combinatieteam als tweede. Omdat Landau 2 uit Axel de promotie naar de KNSB niet aandurfde vanwege het verlies van enkele spelers, viel dit lot ZSC toe. De spelers zijn er van doordrongen dat Zeeuwse promovendi het meestal niet langer dan een jaar volhouden in de derde klas van de KNSB. Toch wilden ze deze kans om ervaring op te doen niet missen en begonnen na een lange reis vol goede moed aan de toch wel ongelijke strijd. Met gemiddeld zo’n 300 punten was het ratingverschil wel erg groot. Toch leverden de Zeeuwen aardig tegenspel en duurde het ruim 4 uur voordat de wedstrijd ten einde was. Lees verder

CSV 1 wint laatste wedstrijd tegen DSC 3 Delft met 5,5 tegen 2,5

Met de besliste wil om te winnen, maar met de kennis dat zelfs bij een onwaarschijnlijke winst met 8-0 de kans op het kampioenschap miniem was, begonnen we op deze zonovergoten zaterdagmiddag aan de wedstrijd. Voor DSC Delft 3 stond er niets meer op het spel. Dat was wel te merken, want om 13 uur was alleen de laatst vertrokken auto gearriveerd. Iets later dan gepland konden we aan de wedstrijd beginnen. Mark had zich goed voorbereid en de avond ervoor een zijvariantje op het bord gehad die ook nu op het bord kwam en ook nu zat er een valstrik in die een stuk kostte en daarmee was het na een half uur spelen: 1-0. Ton, Léon, Jan Peter en Roel maakten remise en daarmee was de stand om 16.15 uur 3-2. Richard won, Stefan slaagde er niet in op pat te verhinderen en Reinoud besliste een adembenemende partij in tijdnood met een matcombinatie en daarmee was de stand om 16.38 uur 5,5-2,5 in ons voordeel. Helaas, zelfs met 8 van de 9 gewonnen wedstrijden zijn we op bordpunten tweede geworden achter Stukkenjagers 2. De onderlinge wedstrijd hadden we gewonnen, maar in bordpunten bleven we achter. Onze felicitaties gaan naar Stukkenjagers. Tevens feliciteren we onze zuiderburen uit Krimpen met hun kampioenschap en promotie uit klasse 3F.

CSV 1 brengt DD 2 in degradatiezorgen

Zaterdag 1 april speelde CSV 1 de laatste uitwedstrijd tegen DD 2 in het rustieke Nationaal Schaakgebouw aan de Van Speijkstraat in Den Haag. Wij moesten winnen om nog een (kleine) kans op het kampioenschap te houden. DD 2 streed om lijfsbehoud in de derde klasse en een kat in het nauw kan vreemde sprongen maken. Daarom waren we tot de tanden gewapend naar het Haagse afgereisd. Er waren geen flauwe grappen, er waren zelfs helemaal geen grappen. Of het moest zijn dat Reinoud plaatsgenomen had aan het achtste bord van Stein en tegen Jan Joost Lindner van DD 1 zat te spelen. Lees verder

Ruim uitgevallen overwinning van CSV 1 op Botwinnik in Zoetermeer: 2-6

De avond was al ingevallen toen Jan Peter na een slopende partij in een bewogen teamwedstrijd het eindspel met P+L won door zijn tegenstander binnen 50 zetten mat te zetten. Daarmee werd de uitslag bepaald op 2-6. Hans Hoornstra opende de score om 15.38 uur op de 19de zet door zijn tegenstander mat te zetten. Hij moest namelijk vroeg weg… Om 17 uur maakte Roel er 0-2 van door een eindspel met lopers van gelijke kleur op geraffineerde wijze te winnen. Mark scoorde een remise. Stefan maakte er om 17.30 uur 0,5-3,5 van en Léon trok daarna na wisselende kansen aan het langste eind. Richard kon een eindspel met een pion minder net niet remise houden en daarmee was het om 18.05 uur 1,5-4,5. Ka Chun kwam eerst heel goed te staan, daarna nogal slecht en wist op de valreep met een P tegen 3pi toch stand te houden: 2-5. En toen was het wachten op JP. Hij doet dat expres zo. Een snelle winst is aan hem niet besteed…Het was de derde keer dat hij dit kunstje flikte en het blijft een fascinerend schouwspel. CSV 1 staat nu samen met de Stukkenjagers 2 en DSC Delft 3 aan kop met 10 matchpunten. We zijn dus weer volop in de race voor het kampioenschap. De volgende aflevering is op zaterdag 11 maart thuis tegen Goes. We hebben daar nog wat appeltjes mee te schillen sinds vorig seizoen.