KNSB-bekerteam van CSV naar de volgende ronde na overwinning op Schaakhuis

Op vrijdag 13 oktober speelde CSV in de eerste ronde van de KNSB-beker thuis tegen Schaakhuis uit Den Haag. Een geduchte tegenstander die vorig jaar nog het sterke Krimpen wist uit te schakelen. Voor ons traden Stefan, Mark, Roel en Ton op. Als eerste was Roel (zwart) klaar. Er resteerde een Toreneindspel dat materieel gelijk stond en waar geen muziek meer in zat: 0,5-0,5. In de partijen van Mark en Ton, die beiden met wit speelden, kwamen de zwartspelers in lastige stellingen terecht die hen veel hoofdbrekens en dus veel tijd kostten. Beide zwartstellingen verslechterden zienderogen, terwijl de klok de laatste seconden wegtikte. Mark kwam in een eindspel terecht met een pion meer en loper tegen paard. Toen wreekte zich het feit dat een paard maar kleine sprongetjes kan doen en een loper ook op afstand een pion kan tegenhouden. De zet a8D brak het verweer: 1,5-0,5. Ton met zeeën van tijd nam ook na dame winst alle tijd om steeds de beste zet te vinden, terwijl de laatste seconden van zijn tegenstander verstreken. Deze ging in volstrekt kansloze positie door zijn vlag: 2,5-0,5 en daarmee was de winst binnen. Onze invaller Ton heeft daarmee zijn score op 3 uit 3 gebracht! Ten slotte de partij van Stefan. Ook dit keer speelde Stefan fanatiek op winst, maar zijn tegenstander bood steeds bekwaam tegenspel. Wat Stefan ook probeerde hij kwam maar niet verder. Toen hij de zaak probeerde te forceren in tijdnood liep het echter verkeerd af: 2,5-1,5.
Nu wacht ons in de volgende ronde LSG. We zijn heel benieuwd welke spelers voor de landskampioen de degens met CSV zullen gaan kruisen, maar lastig zal het ongetwijfeld worden!
(Mocht iemand zich afvragen, waarom de spelers van Schaakhuis anoniem zijn, dan is het antwoord dat ik mijn tas met aantekeningen in de Vijverhof heb laten staan en me dat pas realiseerde toen ik met dit stukje bezig was)

Ruime overwinning van CSV op Messemaker 2 met 2,5-5,5

Zaterdagmiddag 7 oktober behaalde CSV 1 zijn tweede overwinning uit in Gouda in het prachtige denksportcentrum. Het bleek voor onze supporters lastig te vinden. Daardoor hebben enkelen van hen de mooiste momenten gewisseld. Het dame offer van Stefan bijvoorbeeld: 0-1 of de combinatie van Ton, zodat we om 15 uur al met 0-2 voorstonden. Daarna kwam er direct een remise van Ka Chun en een koningsaanval van Léon, en een reglementaire overwinning van Reinoud door tijdsoverschrijding in verloren positie van zijn tegenstander, waardoor het om half vier 0,5-4,5 werd en de buit binnen was. Jan Peter en Mark maakten remise en daarmee werd het wat later 1,5-5-5. Voor de statistiek is nog te melden dat in een D+T eindspel Roel iets te fanatiek op winst speelde, een foutje maakte en toen tegen de bierkaai vocht en om 17.15 het lootje moest leggen. CSV staat nog steeds boven aan met een half bordpuntje voorsprong. De twee Rotterdamse ploegen RSR-Ivoren Toren en Charlois Europoort 2 zitten in de achtervolging. Op 4 november speelt CSV thuis tegen Landau uit Axel en op 25 november uit tegen HWP Sas van Gent. Ten slotte sluiten we 2017 af met een thuiswedstrijd tegen Souburg op 16 december.

Ruime overwinning van CSV 1 op ZSC met 7-1

De eerste ronde in de KNSB van dit seizoen bracht CSV de strijd met nieuwkomer ZSC uit Zierikzee. Samen met spelers uit Scherpenisse kan er op een redelijk niveau geschaakt worden in de hoogste klasse van de Zeeuwse Schaakbond. Afgelopen seizoen eindigde dit combinatieteam als tweede. Omdat Landau 2 uit Axel de promotie naar de KNSB niet aandurfde vanwege het verlies van enkele spelers, viel dit lot ZSC toe. De spelers zijn er van doordrongen dat Zeeuwse promovendi het meestal niet langer dan een jaar volhouden in de derde klas van de KNSB. Toch wilden ze deze kans om ervaring op te doen niet missen en begonnen na een lange reis vol goede moed aan de toch wel ongelijke strijd. Met gemiddeld zo’n 300 punten was het ratingverschil wel erg groot. Toch leverden de Zeeuwen aardig tegenspel en duurde het ruim 4 uur voordat de wedstrijd ten einde was. Lees verder

CSV 1 wint laatste wedstrijd tegen DSC 3 Delft met 5,5 tegen 2,5

Met de besliste wil om te winnen, maar met de kennis dat zelfs bij een onwaarschijnlijke winst met 8-0 de kans op het kampioenschap miniem was, begonnen we op deze zonovergoten zaterdagmiddag aan de wedstrijd. Voor DSC Delft 3 stond er niets meer op het spel. Dat was wel te merken, want om 13 uur was alleen de laatst vertrokken auto gearriveerd. Iets later dan gepland konden we aan de wedstrijd beginnen. Mark had zich goed voorbereid en de avond ervoor een zijvariantje op het bord gehad die ook nu op het bord kwam en ook nu zat er een valstrik in die een stuk kostte en daarmee was het na een half uur spelen: 1-0. Ton, Léon, Jan Peter en Roel maakten remise en daarmee was de stand om 16.15 uur 3-2. Richard won, Stefan slaagde er niet in op pat te verhinderen en Reinoud besliste een adembenemende partij in tijdnood met een matcombinatie en daarmee was de stand om 16.38 uur 5,5-2,5 in ons voordeel. Helaas, zelfs met 8 van de 9 gewonnen wedstrijden zijn we op bordpunten tweede geworden achter Stukkenjagers 2. De onderlinge wedstrijd hadden we gewonnen, maar in bordpunten bleven we achter. Onze felicitaties gaan naar Stukkenjagers. Tevens feliciteren we onze zuiderburen uit Krimpen met hun kampioenschap en promotie uit klasse 3F.

CSV 1 brengt DD 2 in degradatiezorgen

Zaterdag 1 april speelde CSV 1 de laatste uitwedstrijd tegen DD 2 in het rustieke Nationaal Schaakgebouw aan de Van Speijkstraat in Den Haag. Wij moesten winnen om nog een (kleine) kans op het kampioenschap te houden. DD 2 streed om lijfsbehoud in de derde klasse en een kat in het nauw kan vreemde sprongen maken. Daarom waren we tot de tanden gewapend naar het Haagse afgereisd. Er waren geen flauwe grappen, er waren zelfs helemaal geen grappen. Of het moest zijn dat Reinoud plaatsgenomen had aan het achtste bord van Stein en tegen Jan Joost Lindner van DD 1 zat te spelen. Lees verder

Ruim uitgevallen overwinning van CSV 1 op Botwinnik in Zoetermeer: 2-6

De avond was al ingevallen toen Jan Peter na een slopende partij in een bewogen teamwedstrijd het eindspel met P+L won door zijn tegenstander binnen 50 zetten mat te zetten. Daarmee werd de uitslag bepaald op 2-6. Hans Hoornstra opende de score om 15.38 uur op de 19de zet door zijn tegenstander mat te zetten. Hij moest namelijk vroeg weg… Om 17 uur maakte Roel er 0-2 van door een eindspel met lopers van gelijke kleur op geraffineerde wijze te winnen. Mark scoorde een remise. Stefan maakte er om 17.30 uur 0,5-3,5 van en Léon trok daarna na wisselende kansen aan het langste eind. Richard kon een eindspel met een pion minder net niet remise houden en daarmee was het om 18.05 uur 1,5-4,5. Ka Chun kwam eerst heel goed te staan, daarna nogal slecht en wist op de valreep met een P tegen 3pi toch stand te houden: 2-5. En toen was het wachten op JP. Hij doet dat expres zo. Een snelle winst is aan hem niet besteed…Het was de derde keer dat hij dit kunstje flikte en het blijft een fascinerend schouwspel. CSV 1 staat nu samen met de Stukkenjagers 2 en DSC Delft 3 aan kop met 10 matchpunten. We zijn dus weer volop in de race voor het kampioenschap. De volgende aflevering is op zaterdag 11 maart thuis tegen Goes. We hebben daar nog wat appeltjes mee te schillen sinds vorig seizoen.

CSV 1 klopt na een lange en spannende strijd Bergen op Zoom met 5-3

Zaterdag 17 december speelden we thuis onze vijfde wedstrijd in klasse 3G van de KNSB. Met het zelfde team als in december 2015 wonnen we opnieuw met 5-3. Het team van Bergen op Zoom was op 4 plaatsen gewijzigd. Werden er vorig jaar 5 overwinningen geboekt, nu waren dat er 3. Dat betekent dus dat 4 partijen in remise eindigden. Waren we zoveel vreedzamer als vorig jaar? Ik denk van niet. Wel waren enkele bezoekers er op uit zo snel mogelijk remise te maken. Lees verder

Knappe 4,5-3,5 overwinning van CSV 1 op koploper Stukkenjagers 2 in Tilburg

In hartje Tilburg ligt de prachtige speelzaal Cinecitta van De Stukkenjagers. Op zaterdagmiddag spelen daar vanaf 12 uur 6 teams van De Stukkenjagers hun thuiswedstrijden. Met de tegenstanders erbij leveren 100 schakers hun gevecht van man/vrouw tegen vrouw/man. Dat op zich is al een hele belevenis! Stukkenjagers 2 ging aan de leiding en om onze kansen op het kampioenschap te behouden moesten we beslist winnen. Qua rating waren de teams aan elkaar gewaagd en dat bleek ook wel tijdens de wedstrijd. Gevolg was dat het tot na vijven spannend bleef. De gedetailleerde uitslag staat al sinds zaterdag op onze website onder “extern”, dus ik beperk me tot het noemen van onze eigen spelers. Lees verder

Opnieuw een 5,5-2,5 zege van CSV 1 tegen HWP Sas van Gent 3

img_20161105_131921Bijna een jaar geleden op 7 november speelde CSV 1 ook een thuiswedstrijd tegen dit team. Het bleek toen al voor hen een verre reis en dat is er dit jaar niet minder op geworden. Daarom begonnen we wat later met 5 spelers, want meer pasten er niet in de auto. Nog wat later arriveerde de tweede auto en was het Zeeuws-Vlaamse team compleet.