Daniël Zevenhuizen winnaar van succesvol OCJK

image001

Op de dag van kerstavond, dinsdag 24 december, opende de Capelse wethouder van Winden (Wijkwethouder Schenkel) het 43e OCJK: het Open Capelse Jeugd Kampioenschap schaken. Dit werd gehouden in Buurthuis ‘De Wel’ in Capelle aan den IJssel. In zijn openingstoespraak gaf de wethouder aan dat het bestuur van Capelle het belangrijk vond sport waaronder ook denksporten van harte te ondersteunen.Er werd in 4 groepen gespeeld, 26 in groep D (t/m 9 jaar), 21 in groep C (t/m 12 jaar zonder of lage rating), 17 in groep D (t/m 12 jaar met hoge rating) en 19 in groep A (t/m 18 jaar). Leuk was het om te zien dat schaken niet alleen iets van jongens, maar ook van meisjes. Er waren er 13 waarvan Lara de Bruijne er ook nog met een prijs van doorging.De prijzen werden met verve uitgereikt door de voorzitter van de Rotterdamse Schaakbond Arjen Postma.  Lees verder

CSV 1 trekt ook tegen Barendrecht 1 aan het langste eind: 5 ½ – 2 ½

Op vrijdag 20 december speelde CSV 1 op verzoek van Barendrecht de wedstrijd, die eerder was vastgesteld op 10 januari vooruit. Een aantal Barendrechtspelers wil graag meedoen aan de weekendvierkamp van het Tata Steelschaaktoernooi in Wijk aan Zee. Dat is een goede schaakreden en het inwilligen zeker waard. Wat we niet wisten was dat voor het eerst in de geschiedenis er onderhoud was gepleegd in De Wel. De schilderspullen stonden breed uitgestald in ons speelzaaltje en er hing een doordringende verflucht. Ventilatie bracht uitkomst evenals onze eigen opruimploeg. De uitslag met 5 remises doet vermoeden dat het er afgelopen vrijdag vredelievend aan toeging, maar dat klopt niet. Pas in het laatste kwartiertje en soms in hevige tijdnood kwamen 7 van de 8 partijen tot een ontknoping. Als teamleider was ik al niet anders gewend dan dat het lang spannend bleef, maar dit keer was het echt raak. Lees verder

Ook Onesimus 1 onderuit tegen CSV 1: 1½ – 6½ op 28 november2013

Deze wedstrijd vond in twee bedrijven plaats. Omdat Léon verhinderd was op 28 november speelden hij en Mark vooruit op 14 november. Overeen gekomen werd dat de borden 1 en 8 voor hen werden ingeruimd. Opmerkelijk was dat de kampioen van de Kralingse club plaatsnam aan bord 8, terwijl zijn normale plaats bord 1 is. Die tactische zet kreeg twee weken later een vervolg toen de op rating sterkste speler aan bord 6 plaatsnam en een invaller het aan bord 3 moest opnemen tegen Stefan. Het was allemaal leuk geprobeerd, maar daarmee geef je wel aan er eigenlijk helemaal niet meer in te geloven en slechts uit te zijn op het sprokkelen van een paar bordpuntjes. Het mag natuurlijk allemaal en er is formeel niets tegen in te brengen, maar levert het wel enig schaakplezier op? Lees verder