Ook CSV 3 kampioen

Vrijdag 28 maart heeft het derde zijn laatste wedstrijd gespeeld tegen Overschie 4. CSV 3 was al gepromoveerd, maar kon ook het kampioenschap binnenhalen net als CSV 1 en 2. Tegen Overschie 4 was het een oneerlijke strijd. De eindstand werd 7-1 en hiermee is ook het derde kampioen in dit geval van de klasse 4B.

Het derde op stoom!

De geschiedenis herhaalt zich: of niet

Velen van u zullen zich de heroïsche strijd van het afgelopen seizoen herinneren die het derde uitvocht in de krochten van de Zuid-Hollandse eilanden alwaar het derde de kampioenaspiraties van het lokale Oostflakkee op overtuigende wijze aan gruzelementen sloeg. Met als enige kanttekening dat ik helaas nu niet in staat was de overheerlijke lokale bitterballen te kunnen proeven aangezien het vet wel aan was gezet, maar de ballen zelf zich niet lieten zien. Helaas hadden we het vorig seizoen zelf het laten liggen toen we tegen Messemaeker moesten spelen, waardoor onze eigen kampioenaspiraties ook de ijskast in moesten. Op die heroïsche avond zwoer ondergetekende echter wraak, en zie…we zijn nu bijna een jaar verder en de geschiedenis herhaalt zich.

Ook dit keer hebben we halverwege het seizoen het laten liggen in een wedstrijd, dit keer tegen Charlois. Echter met nog twee wedstrijden te gaan, en concurrenten die ook het nodige hebben laten liggen ziet het er allemaal wat rooskleuriger uit voor het derde. De situatie is als volgt: we staan op 8 punten op de tweede plek, en bovenin zijn de verschillen erg klein. Bovenaan staat De Pionier 2 met 9 punten, en rara de volgende wedstrijd is tegen dit team.

CSV 1 stelt met overmacht kampioenschap veilig

Vrijdagavond 14 maart speelde CSV 1 zijn kampioenschapswedstrijd thuis tegen WSV 1, dat op volle sterkte aantrad. Bij ons viel Winood Rampersad in voor Patrick van der Lee, die elders voor Hoogland moest schaken. Al spoedig betaalde de agressie van Roel (wit) met h4 en 0-0-0 zich uit tegen Wim Mulder. Roel kwam 2 pionnen voor met zodanige aanval dat Wim geen andere mogelijkheid zag dan het geven van de kwaliteit. Dat verzwakte Roels aanval echter niet. De zwarte K in het open veld had geen enkel verweer tegen de aanval van D+P. Met Pf7+, wat zwart de D kostte maakte Roel het af: om 21.20 uur werd het 1-0. Paul (zwart) speelde een spannende partij tegen Pieter de Louw. Wit ruilde op f7 L+P tegen T+pi. In een betere stelling voor Paul was het plotseling uit, doordat zijn tegenstander een stuk liet instaan: dus 2-0 om 22.25 uur. Winood (wit) speelde een gedegen partij tegen Mart Jan Luteijn. Winood kwam een pion voor, had het loperpaar en aanval en vond een mooie winstweg: 3-0 om 22.30 uur. Stefan (zwart) speelde tegen Hans van Woudenberg een mooie aanvalspartij. Hij rokeerde lang en zette de koningsaanval in met h5, h4 en g5. Haalde er D+T+2P bij en maakte het fraai af: 4-0 om 22.35 uur en daarmee was CSV 1 kampioen! Toen kwam Jaap vragen of hij remise mocht accepteren om daarmee het kampioenschap veilig te stellen. Daarmee was hij dus te laat, maar hij stelde er wel de overwinning veilig mee: 4,5-0,5!  Jan-Peter (wit) speelde tegen Barthold Jansen, de kopman van WSV. Ze gingen het eindspel in met een materieel gelijke stand. JP wist een pion te verschalken en zijn voordeel om te zetten in stukwinst: om 23 uur 5,5-0.5. Léon (zwart) speelde tegen Ronald Dennis. Wit speelde een gambiet, maar Léon hield de pion vast en er ontspon zich een fascinerend gevecht, waarin overbelasting en de onderste lijn de motieven waren, die Léon om 23.15 uur aan de overwinning hielpen: 6,5-0,5. Ten slotte ons zorgenkindje van de avond: Mark (zwart) tegen “good old” Wim van Vuuren. Mark kwam nogal aangekrant uit de opening en dat verbeterde niet echt in het middenspel. Tot overmaat van ramp leek Mark de Dame te verliezen. Gelukkig voor hem zag Wim dat over het hoofd. Uiteindelijk won Mark de kwaliteit en nog wat later een stuk, zodat om 23.20 uur het einde daar was: 7,5-0,5. Een ietwat geflatteerde einduitslag, maar WSV nam het sportief op en vierde met ons aan de bar het kampioenschap. Nu wacht ons nog de laatste wedstrijd uit tegen 3Torens 1 op vrijdag 4 april en de RSB-bekerfinale op een nog nader te bepalen datum tegen de winnaar van Dordrecht-HZP Schiedam. Met alle drie de CSV-teams gepromoveerd mogen we terugzien op een zeer geslaagd seizoen!

CSV 4-tal verliest laatste wedstrijd tegen de Pionier

Op 13 maart speelde het 4-tal de laatste wedstrijden tegen het 4-tal van de Pionier. Er werd gespeeld met 2 invallers: André Grootenboer en Arjan Doorgeest.

Op bord 3 was André tegen Wilschut het snelste klaar. Helaas in ons nadeel. Hij liet zich mat zetten met een loper en toren achter “paaltjes”. 0-1

Gelukkig deed Björn op bord 4 iets terug. Tegen Croonenberg won hij pion, na stuk, na stuk en tenslotte de partij. 1-1

Arjan op bord 1 had ergens in de opening een stuk verloren tegen 2 pionnen. Tegen Faber is dat niet te houden die het vakkundig afmaakte. 1-2

Na een uur spelen was alleen Eduard nog bezig op bord 2 tegen Stelloo. Hij leek goed de opening uit te komen en begon met een koningsaanval. Helaas werd die goed verdedigd. Uiteindelijk bleef er een eindspel over met elk 5 pionnen, paard voor Eduard en een loper voor Stelloo. Tenslotte bood Eduard remise aan dat geaccepteerd werd. 1,5-2,5

Helaas een slechte afsluiting van een verder succesvolle reeks wedstrijden. Hiermee is het viertal 2e geworden bij de viertallen D.

CSV 2 haalt 7 matchpunten uit 7 wedstrijden

Woensdag 12 maart speelde CSV 2 zijn laatste wedstrijd uit tegen SO Rottterdam5.

Op bord 5 was Rob weer goed op dreef, binnen de kortste keren werd zijn tegenstander geconfronteerd  met een aanval op alle fronten.  Het creatieve spel van Rob had snel resultaat (1-0).

Derk oefende via open lijnen al snel druk op de stelling van Wim Vreeburg.  In een poging zijn spel te bevrijden speelde Wim een pion naar voren, maar dat leverde Derk een pion en 2 paarden tegen een toren op. Mat volgde snel (2-0).

Harry had in de opening al snel het nadeel van met zwart spelen opgeheven. Hij oefende druk uit en zijn tegenstander zag over het hoofd dat hij via een kleine combinatie een stuk zou verliezen. Harry drukte meteen door en won direct (3-0).

Rob op het derde bord speelde weer zorgvuldig (hij zag wel kwaliteitswinst over het hoofd).  Rob kreeg een voordelig eindspel van 6 pionnen en een toren tegen 5 pionnen en een toren.  Hij ruilde de torens en bleek de tempodwang die vervolgens ontstond goed ingeschat te hebben (4-0).

Hans had een opening die tot een ingewikkelde stelling leidde. Zijn tegenstander Cor Verschoor kon oprukken op de damevleugel, waardoor Hans een kwaliteit achter raakte in een inferieure stelling. Het verlies was niet meer te vermijden (4-1).

Mark had een partij waarbij de directe confrontatie lang uitbleef (elk 8 pionnen die elkaar niet raakten). Mark had het loperpaar. Door een foutje verkreeg zijn tegenstander het initiatief; echter in zijn optimisme liet die zijn toren kwetsbaar in de verdediging van Mark staan. Via een dreiging op de achterste rij en een tussenschaak kon Mark die toren nemen (5-1).

Thomas tegen Ron van Leeuwen was een partij met wisselend initiatief, maar toen er een stelling overbleef met pionnen en elk 2 torens was het duidelijk dat Thomas het niet kon houden (5-2).

Arjan zette zijn partij rustig op. Zijn tegenstander rokeert lang en Arjan probeerde een aanval op te zetten tegen de koning. Helaas had Arjan te weinig manouvreerruimte om echt iets uit te richten. Omdat Arjan een loper en een paard had die niet goed geactiveerd konden worden leek de partij steeds meer te kantelen naar zijn tegenstander. Beiden kwamen in tijdnood en René Geuskens ziet een penning over het hoofd waardoor hij een pion verliest. In een remiseachtige stelling gaat René door zijn klok. Eindstand 6-2.

Dit seizoen domineerde CSV2 geheel de competitie. Rob van de Bosse scoorde 7 uit 7 en Arjan 6 1/2 uit 7. Beiden met een TPR van 2000. Alle spelers eindigden boven de 50%. De vooruitzichten met dit stabiele team zijn m.i.z. voor het volgend jaar in de 2e klasse uitstekend. Als teamleider dacht ik sommige dingen, in partijen, beter te hebben gezien dan de speler in kwestie; over het algemeen ten onrechte. Het was erg leuk om de partijen zo intensief te volgen.

Bekerteam CSV naar de finale!

Ons bekerteam speelde op 7 maart thuis de halve finale tegen SOF/DZP. We waren wat optimistisch door de zware nederlaag die hun eerste team twee dagen ervoor had opgelopen. Maar onze tegenstanders hadden zich knap hersteld en boden hevig verzet. Toen ik om 22 uur binnenkwam, was er nog veel onduidelijk. Mark en Jan-Peter hadden weinig bereikt en de gelijke standen tendeerden naar remise. Dat werd het ook veel later op de avond. Léon dit keer aan bord 2 gebruikte heel veel tijd, maar later op de avond betaalde dit zich uit en kwam hij met een handvol minuten op de klok steeds beter te staan en om 23.30 uur kwam de stand op 2-1. Roel aan bord 1 kwam goed uit de opening en versterkte zijn stelling steeds verder. Zijn tegenstander gebruikte veel tijd en slaagde er met enige medewerking van Roel in om het hoofd boven water te houden. Ergens moet er toen iets misgegaan zijn. Roel greep een paar keer verkeerd en plotseling stond hij verloren. Daarmee was het om 23.38 uur gelijk: 2-2 en moest er gesnelschaakt worden: 5 minuten pppp. En een paar minuten later was het plotsklaps 4-0 en was CSV door naar de finale.

CSV 3 wint van Pionier 2 en promoveert

Op donderdag 6 maart heeft CSV 3 uit tegen de Pionier 2 gespeeld dat tot dat moment bovenaan stond. CSV 3 won ruim met 2-6. Hiermee heeft CSV 3 voldoende punten om te promoveren. Gefeliciteerd!!

Klasse 4B            N  Mp Bp  1  2  3  4  5  6  7  8
1. CSV 3                6  10 33½ x  6  3½ 5½ 6  5½ .  7  Promotie
2. De Pionier 2         6  9  28½ 2  x  5  4  5  5  7½ .
3. Charlois Europoort 7 5  7  22  4½ 3  x  .  4  5  5½ .
4. Spijkenisse 5        6  5  23  2½ 4  .  x  3½ 4  4  5
5. Papendrecht/Albl. 2  5  5  18  2  3  4  4½ x  .  .  4½
6. Krimpen a/d IJssel 5 6  4  22  2½ 3  3  4  .  x  4  5½
7. Overschie 4          5  4  16  .  ½  2½ 4  .  4  x  5
8. Barendrecht 3        5  0  13  1  .  .  3  3½ 2½ 3  x

Jeugdteam E van CSV eindigt knap in de middenmoot

Afgelopen zaterdag speelde een viertal bestaande uit Kirsten, Boaz, David en Simon mee aan het clubteamkampioenschap onder de 10 jaar (E- categorie). We wisten bij aanvang al dat het lastig zou worden en dat er voor ieder punt gevochten moest worden. En dat is gedaan! Boaz wist 5 van de 6 partijen te winnen op bord 3. Simon en Kirsten wisten op de eerste 2 borden 3 uit 6 te halen wat gegeven de sterke tegenstand ook heel mooi is. David deed voor het eerst aan een serieus toernooi mee. Gelukkig wist hij toch ook nog 1,5 punt te halen. Met deze resultaten eindigden we in een deelnemersveld met 9 teams op de 5e plaats. Ik heb het even vergeleken met het resultaat van vorig jaar: toen werden 5 bordpunten behaald. Nu 12,5! We gaan dus hard vooruit. Dit belooft wat voor volgend jaar als 3 van de 4 kinderen uit dit team weer mee mogen doen in de E categorie (Alleen Boaz is dan helaas te oud).
(verslag Wilfried Graveland)

unnamed

Rechts het CSV-team met David, Boaz, Kirsten en Simon (van voor naar achteren).

CSV 2 – Charlois-Europoort 6

Op vrijdag 28 februari ontvingen we Charlois-Europoort6, een op papier sterke tegenstander. Voor ons telde alleen de eer. Arjan kreeg al snel een stuk voorsprong in een zeer gesloten stelling. Mark offerde een pion voor een langdurend initiatief en kon dit verzilveren terwijl zijn tegenstander in grote tijddnood kwam. Op bord 3 speelde Rob weer een zeer gedegen partij naar winst. Harrie had ook geen problemen met zijn tegenstander in een voor beiden zeer vertrouwde opening. Rob op bord 5 zag echter een mat over het  hoofd. Hans kon zijn aanval niet mooi afsluiten, sloeg na overleg eerst een remise-aanbod af, maar er zat niet meer in. Thomas verslikte zich in het initiatief op de damevleugel van zijn tegenstander. Derk bouwde zijn stelling rustig op, helaas werd zijn dame slachtoffer van een kleine combinatie. Eindstand een kleine 4 1/2 – 3 1/2 overwinning.