Jasper Beukema Capels jeugdkampioen 2014

Met 113 kinderen is er weer een zeer gezellig Open Capels Jeugdkampioenschap 2014 gespeeld. Het was al weer de 44e keer dat dit kampioenschap gespeeld werd. Deze editie werd gewonnen door Jasper Beukema van de Stukkenjagers (Tilburg). Hij speelde mee in de speciale invitatiegroep waarin 6 sterke jeugdschakers meededen. In deze groep werden Bart Dubbeldam 2e (Barendrecht) en Andrew Mensing 3e (Sliedrecht).

Daarnaast waren er 14 groepen van 7 of 8 kinderen die op speelsterkte waren ingedeeld. De resultaten van deze groepen tellen mee voor de Grand Prix cyclus. In de hoogste groep waren de meeste punten voor Wiggert Pols die, zoals verwacht op basis van rating, alle partijen won. Een bijzonder goed resultaat.

P1020276

Foto met Jasper Beukema (1e plaats invitatiegroep) in het midden, Bart Dubbeldam links (2e) en Andrew Mensing (3e) rechts. Rechts van de gehuldigden wethouder van Cappelle die de prijsuitreiking heeft verzorgd.

Analyse Jan ten Brinke – Leo van Praag 16 december 2014

Mis nooit meer een CSV activiteit!

De agenda functionaliteit is aangepast, voortaan is er een snelle weergave beschikbaar met alle activiteiten per speeldag. Hierdoor hopen we het overzicht te verbeteren. Klik hier om direct naar de gewijzigde weergave te gaan. Nieuw in deze versie is de mogelijkheid om via een speciale koppeling je te abonneren op de agenda items in je eigen digitale agenda. Om dat nog niet bekend is of en hoe deze functionaliteit gebruikt gaat worden is er nog geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende catagoriën, maar dit kunnen we later altijd onderzoeken. Voor nu volstaat het om de volgende link toe te voegen aan je agenda (getest op Apple/Ios, Evolution mail en Groupwise) : http://capelse-schaakvereniging.nl/?ical=1

Onverwachte nederlaag van CSV 1 tegen Charlois Europoort 4

Vol goede moed togen we naar de Sliedrechtstraat voor de ontmoeting met onze medepromovendus naar de promotieklasse. We werden hartelijk ontvangen door de voorzitter André Osinga die tevens optrad als wedstrijdleider. We begonnen voortvarend en tot 23.10 leek er weinig aan de hand, maar toen ging het ook compleet mis en veranderde de 1-3 voorsprong binnen een half uur in een nederlaag met 5-3 en we zagen het pas laat aankomen.
Het begon zo mooi met een fraaie bij vlagen geniale partij van Jan Peter aan bord 3 met wit tegen Cees van Oosterom (1853). JP dacht 40 minuten na over zijn zesde zet, kreeg een voorsprong in ontwikkeling, zette een drievoudige aanval in op g6, blokkeerde met zijn D de rokade, sloeg een tegenaanval af en begon een mataanval. Dat werd om 22.05 uur bekroond met de overgave van zwart: 0-1.
Vervolgens was het wachten op de uitslag op bord 7 waar Jaap met wit aantrad tegen invaller Coen van Baren (1620). Rond 22 uur ging Jaap krachtig in de aanval en in een onoverzichtelijke stelling bleek Coen geen goede zet meer te hebben en bezweek na lang nadenken om 22.23 uur: 0-2.
Inmiddels had Reinoud met zwart aan bord 6 tegen Carel Vredenborg (1985) een zware avond en het kostte hem veel tijd om staande te blijven. We zagen het somber in voor Reinoud toen Carel er eens voor ging zitten om een sterk aanvalsplan te beramen. Zwart kwam niet meer uit de tang waar hij al geruime tijd inzat en moest zijn meerdere erkennen om 22.50 uur: 1-2.
Mark was aan bord 4 met zwart tegen Albert Kamman ((1939) bezig aan een geweldige partij. Om 22 uur was het nog materieel gelijk en leek het oppervlakkig gezien in evenwicht, maar dat bleek schijn. Mark ging in de aanval, kreeg een door een vrijpion op c4 gedekt paard op d3, kwam een pion voor en maakte het voorbeeldig af. Daarmee was de stand om 23.05 uur: 1-3.
Het had er alle schijn van dat het varkentje op Charlois gewassen was: Léon en Paul leken te gaan winnen en Roel werd ingeschat op remise. Alleen Stefan op bord 2 tegen Gijsbert Kamerman (2089) had het erg moeilijk. Maar toen sloeg de vlam in de pan aan bord 1 waar onze Léon met wit tegen ons dubbellid Ton Dulk speelde (1838). Léon vertelde achteraf dat hij niet zo tevreden was over de opening. De toeschouwers zagen na tegengestelde rokades dat wit 5 stukken gericht had op de zwarte K, dat met een witte pion op h5 er een stukoffer op f7 dreigde. Léon dacht lang na over het stukoffer, maar zag er uiteindelijk definitief vanaf en dat was waarschijnlijk terecht. Daarna bleef de stand materieel gelijk, maar leek wit beter te staan. Om 22.25 uur won wit een pion in goede stand, had wat later 3 vrijpionnen op de damevleugel. Echter de witte K bleek niet veilig te staan en onvoldoende steun te krijgen van D+L. De zwarte D+L werkten voortreffelijk samen en bleken plotsklaps een matnet te hebben gespannen. Wellicht mede onder tijdsdruk werd dit te laat onderkend: 2-3 om 23.10 uur. Daarmee kantelde het beeld.
Stefan met zwart kreeg te maken met vijandelijke pionnen op e5 en d6 en hoewel hij lang standhield in een slechte stelling met grote tijdnood moest hij ten slotte zijn meerdere erkennen. Ongeveer tegelijkertijd gingen Roel en Paul ten onder. Roel met wit aan bord 5 speelde tegen Marcel den Bleker (1960). De aanval van Roel op de vijandelijk K sloeg niet door en het geslagen gat kon zwart benutten voor een tegenaanval. Na een geslaagd kwaliteitsoffer beet Roel in het stof. Paul ten slotte met zwart aan bord 8 kwam ook al in grote tijdnood terecht tegen Sascha Oldenhof (1889) en gaf een T cadeau. Resultaat tegelijkertijd met 3 vlaggen op vallen ook drie nullen, waarmee de eindstand kwam op 5-3. Ons overkwam nu wat onze tegenstanders in vorige wedstrijden al zo vaak was overkomen: na 23 uur sloeg de strijd volkomen om en konden er punten geraapt worden. We zijn hardhandig gewaarschuwd en op 30 januari thuis tegen Rokado zal uit een ander vaatje moeten worden getapt! Na 17 achtereenvolgende overwinningen heeft CSV 1 zijn Waterloo gevonden, maar anders dan Napoleon zijn wij nog niet aan het einde van ons Latijn.

Inschrijving OCJK 2014 geopend

De inschrijving voor het Open Capels JeugdKampioenschap 2014 is geopend. Maandag 29 december 2014 is het weer zover, de 44ste editie van het OCJK.
Nieuw voor dit jaar is de wijziging in de wedstrijd systematiek, waar vroeger gespeeld werd volgens het Zwitserse systeem in leeftijdscategorieën, is besloten om aan te sluiten bij de nieuwe RSB-GP strategie. Je speelt hierbij in groepjes van 8 van ongeveer eigen sterkte met 15 min. bedenktijd per persoon. Drie kinderen winnen een prijs per groep!

klik hier voor de inschrijfpagina

Bekerteam CSV na spannende strijd tegen Spijkenisse uitgeschakeld voor de KNSB-beker

Op vrijdag 28 december speelde het bekerteam van CSV voor de KNSB-beker in de 2e ronde uit tegen Spijkenisse. Vorig jaar wonnen we voor de RSB-beker nog met 3-1 van het RSB-bekerteam van Spijkenisse. Door het winnen van de RSB-beker mochten we nu ons geluk beproeven tegen het viertal sterkste KNSB-spelers van Spijkenisse. Voor het eerst was onze tegenstander duidelijk favoriet op rating. Toch was de stemming vooraf, dat we er echt voor zouden gaan. En dat deed ons viertal! Lees verder