Plaatsingsbeleid CSV

Plaatsingsbeleid externe competitie Capelse Schaakvereniging

Dit document dient als richtlijn voor het samenstellen van de externe teams van CSV.

Definities

WL: Extern wedstrijdleider

Leden: Spelers die in het voorafgaande seizoen intern of extern bij CSV hebben gespeeld.

Niet-leden: Spelers die in het voorafgaande seizoen zowel niet hebben deelgenomen aan de interne competitie van CSV, als niet mee hebben gespeeld met een CSV-team in de externe competitie

Plaatsingslijst

Op basis van de KNSB-ratinglijst, gepubliceerd nadat alle resultaten van de RSB-competitie zijn verwerkt[1], worden alle leden van CSV, die in het komende seizoen beschikbaar zijn voor de externe teams, gerangschikt. Voorwaarde is dan het lid een KNSB-rating heeft die op 40[2] of meer partijen is gebaseerd.

Leden zonder KNSB-rating worden op de plaatsingslijst geplaatst op basis van of een door de WL geschatte rating, op basis van bijv. interne of externe resultaten, of een oude KNSB-rating. Voor leden van wie de KNSB-rating op te weinig partijen is gebaseerd wordt door de WL bepaald of hun KNSB-rating voldoende betrouwbaar is. Zo niet, dan kan de WL de KNSB-rating vervangen door een betrouwbaardere geschatte rating.

Voor niet-leden geldt dat het bestuur per nieuw lid bekijkt of deze speler op de plaatsingslijst dient te worden meegenomen, en zo ja, met welke rating.

Plaatsing

Op basis van de plaatsingslijst worden de teams als volgt gevuld, te beginnen met het eerste team. De nummers 1 t/m 6 plaatsen zich voor het eerste team. De overige 2 plaatsen worden aangewezen door de WL in overleg met het bestuur.

Met deze aanwijsplekken kan worden afgeweken van de plaatsingslijst, door bijvoorbeeld een goede score in de interne competitie te belonen met een plaats in een hoger team. Ook kunnen hiermee praktische problemen (bijv. te weinig autobezitters in 1 team) worden opgelost. Ten slotte zijn de aanwijsplekken bedoeld voor niet-leden waarvan het bestuur heeft besloten dan ze niet op de plaatsingslijst worden geplaatst.

Voor het 2e team komen dan vervolgens weer de 6 hoogst overgebleven leden van de plaatsingslijst in aanmerking, etc.

Uitzonderingen

Als een lid aangeeft liever in een lager team te spelen dan het team waar hij zich voor plaatst, dan gaat dit niet ten koste van één van de aanwijsplekken voor dit lagere team, maar ten koste van 1 van de 6 plaatsen van de plaatsingslijst.

Spelers die slechts op invalbasis meespelen vallen buiten de externe teamindeling en vallen in principe in in het team waarvoor zich anders geplaatst hadden.

Het bestuur kan voorstellen een team van meer dan 8 spelers op te geven, eventuele extra spelers worden aangewezen (bijv. bij 9 spelers zijn er 6 geplaatsten en 3 aanwijsplekken).

Dit plaatsingsbeleid is goedgekeurd door de ALV op 5 september 2014, en zal voor het eerst worden toegepast bij de samenstelling van de externe teams voor het seizoen 2015-2016.

[1] In 2013-2014 was dat de lijst van 1 mei

[2] De KNSB hanteert 75 partijen.

CSV 2 voor 3e keer op rij kampioen !!!

Na een spannende wedstrijd (en spannend seizoen) is CSV2 op vrijdag 17 april door te winnen van RSR Ivoren Toren4 kampioen geworden van de 2e klasse C. Voor RSR Ivoren Toren stond er niets meer op het spel maar geen moment was er de indruk dat dit invloed had op hun motivatie. Na een paar uur spelen zag het er voor ons team niet zo heel goed uit. Op bord 7 was Hans zeer passief uit de opening gekomen en tekende zich al verlies af. Op bord 1 verloor Arjan onbedoeld een pion bij de koning in een scherpe stelling. Rob op bord 3, Thomas op bord 8 en Walter op bord 5 hadden initiatief. Mark had de gehele partij een toren op a8 waarvan niet duidelijk was hoe die ontwikkeld kon worden. Harry had een lastige positionele partij die veel van de spelers vergde en Willem had een slechtere loper.

Nadat Hans had opgegeven werd alle aandacht getrokken door de partij van Arjan. Tegengesteld gerokeerd en de vraag was wiens aanval het eerst beslissend zou zijn. Leo van Dongen wikkelde in waarschijnlijk gewonnen stand foutief af en ineens zagen we voor Arjan een winnende voortzetting. Arjan benutte zijn kans en kon mat zetten. Door deze overwinning zagen onze kansen er ineens veel beter uit. Mark op bord 2 accepteerde een remise aanbod. Harry die slecht leek te staan kon na een te optimistische koningsaanval van zijn tegenstander zelf ineens matzetten. Rob die de gehele partij aanvallend speelde kon na pionwinst zoveel druk uitoefenen dat de stelling van Arrian Rutten instortte. Wouter Scheffer blunderde in een gewonnen stelling tegen Willem. Thomas had in een vrij vroeg stadium een pion gewonnen en uiteindelijk bezweek zijn tegenstander. Walter had de gehele partij zo’n sterk initiatief dat de uitkomst onvermijdelijk was. Eindstand 6 1/2 – 1 1/2 voor CSV2.

20150418_002920

Op de foto CSV 2, van links naar rechts: Arjan Terlouw, Hans Blokland, Jan ten Brinke, Harry Stroosma, Rob van der Bosse, Willem Klein, Thomas Herrewijn, Mark van Liempt en geknield Walter Vermeer. Niet op de foto staat Rob Docter.

RSB-beker blijft in Capelle na overwinning in finale op Rokado met 3,5-0,5

Op vrijdagavond 10 april rond half zeven verzamelde het CSV-bekerteam zich op het terras van Brasserie Dylans op de Kralingseweg 224 in Rotterdam. Hier is het speellokaal van SO Rotterdam tegenwoordig gevestigd en op verzoek van Rokado ging hier de finale voor de RSB-beker plaatsvinden. Goed idee van Jan Peter om hier ook een hapje te eten. Het bleek een geweldig idee toen we heerlijk in het voorjaarszonnetje ook nog op het terras konden eten! Onze oud-leden Harold van Dijk en Frieda Arnold schoven ook aan en verhoogden de gezelligheid in een zeer ontspannen sfeer. Het was de voorbode van een geslaagde avond.

IMG-20150410-WA0000

Stefan, Jan Peter, Mark, Hans en León vieren de bekerwinst.

Verrassende ontknoping in de Promotieklasse van de RSB: degradatie RSR Iv T 3 op een half bordpuntje!

De gezamenlijke slotronde in de Promotieklasse was een groot feest: met 64 schakers samen in acht teams werden vier spannende wedstrijden geleverd, waarbij het ten slotte ging om halve bordpuntjes. In 3 van de 4 wedstrijden ging het om handhaving of degradatie. Vijf teams konden nog degraderen. Voor de tegenstander van CSV 1 spande het er tot het laatste moment om. Fianchetto 1 moest namelijk 3 bordpunten halen om zeker te zijn van handhaving. Ze kwamen er dichtbij met 2 bordpunten en waren daarmee afhankelijk van de wedstrijd tussen Spijkenisse 2 en RSR Iv T 3. Lees verder