Derde team begint goed tegen sterkste tegenstander in poule

Waar zal ik dit verslagje eens mee beginnen? Met het vreselijke pechjaar dat het derde team vorig jaar beleefde, waarbij ik als teamleider tot het eind toe de hoop had dat we het in de laatste twee rondes wel zouden redden. Tot ik plots tot mijn grote verbazing erachter kwam dat onze directe concurrent voor degradatie plots een koekblik 1700+ spelers had opengetrokken en wonderbaarlijk had gewonnen waardoor wij met nog één wedstrijd te gaan jammerlijk degradeerden? Of bij het compleet vernieuwde team dit jaar, wat zo sterk is op papier dat het ook in de derde klasse geen modderfiguur zou slaan? Ach, feit is in ieder geval dat het derde een aanzienlijke kwaliteitsinjectie heeft gekregen met de komst van Harry Stroosma, Hans Blokland en ondergetekende. Helaas kan Willem Klein dit jaar door privé omstandigheden geen volledig lid van het team zijn, maar in de vorm van teruggekeerde zoon Derk Brus hebben we ook daar een sterke vervanger voor terug gekregen. Laten we het daarom maar over de wedstrijd zelf hebben, in plaats van alle beslommeringen en terugblikken op het vorige jaar.

Ongelukkige start van CSV 1 tegen Goes: 3-5

We begonnen zaterdag 26 september vol goede moed na lange jaren van afwezigheid in de KNSB aan de eerste wedstrijd in het nieuwe seizoen tegen Goes. Léon was voldoende hersteld, zodat Winood niet hoefde in te vallen. We hadden er zin in na de onverwachte promotie naar 3G. Zeker omdat we op grond van de gemiddelde rating van de 10 teams mochten verwachten te kunnen meedoen voor de eerste plaats. Maar ja er moest wel eerst geschaakt worden.

Sponsor van Huizen IMAG0085 Lees verder

Analyse Rob Docter – Bas Koote

Vrijdag 11 september start interne competitie

Vrijdag 11 september start de interne competitie weer, de website is aangepast aan het nieuwe seizoen. Voor de diverse jeugd en senioren competities zijn de eindstanden van vorig jaar gearchiveerd, deze zijn via de menu’s te raadplegen.
De agenda is bijgewerkt voor zover de informatie per 9 september beschikbaar is. De diverse speellokaties van de andere verenigingen zijn aangepast, controleer echter altijd even bij de teamleider of de lokatie nog klopt.
Laten we hopen op een mooi, succesvol seizoen.

Voor de liefhebbers : Met deze link voeg je de CSV kalender toe aan je electronische agenda http://capelse-schaakvereniging.nl/?ical=1

Op de ALV vastgestelde wijzigingen interne competitie

Gisteren zijn tijdens de ALV de volgende aanpassingen aan het reglement interne competitie vastgesteld:

Artikel 3         Kampioenschap

Art. 3.1         Kampioen van de Capelse Schaak Vereniging is de speler die de meeste punten in de winter- en lentecompetitie samen (dus de punten van beide competities opgeteld) heeft gescoord. Indien dit geen winnaar oplevert dan wordt achtereenvolgens de kampioen bepaald op basis van:

2) Het hoogste scoringspercentage.

3) Het meest aantal gespeelde wedstrijden.

4) De hoogste TPR (Tournooi Prestatie Rating)

Als twee of meer spelers in alle bovenstaande punten gelijk eindigen dan wordt de kampioen bepaald door loting.

Artikel 4         Puntensysteem en rankschikking

Art. 4.2         De indeling van een speelronde geschiedt aan de hand van de ranglijst.  De voorkeur om een speler in te delen tegen een tegenstander waartegen nog niet is gespeeld, vervalt vanaf ronde 14. Een tweede partij tussen spelers is altijd met verwisselde kleuren van de eerste partij.

Artikel 6         Speeltempo

Art. 6.1         Voor de interne competitie geldt een speeltempo van 90 minuten per persoon per partij met een increment van 15 seconden vanaf zet 1.

Roel wint en is kampioen

Op vrijdag 28 augustus werd (eindelijk) de beslissingswedstrijd gespeeld tussen Roel en Ton om te beslissen wie de clubkampioen van 2015 zou worden. Roel had de wintercompetitie gewonnen en Ton was overwinnaar in de lentecompetitie.

IMG_20150828_222046

De wedstrijd werd gespeeld op de zolder van Hans Blokland. Op het einde had Roel nog slechts 3 minuten op de klok staan, terwijl Ton 10 minuten had plus een extra pion.  In een uiterste poging sloeg Roel met een loper een pion en Ton sloeg hierbij de loper … Helaas voor hem de verkeerde loper, want hiermee kreeg Roel de kans om stukken erbij te halen en Ton mat te zetten. Zover kwam het echter niet, want Ton gaf op en Roel is wederom de clubkampioen. Roel: gefeliciteerd.