CSV2 MIST KANSEN IN PAPENDRECHT TEGEN PASCAL1

Omdat Mark en Walter verhinderd waren viel Hans in op bord 6 en ik op bord 4.

Doordat ik zelf speelde kon ik de andere partijen niet echt volgen. Op bord 1 speelde Jaap de opening sterk en kwam een pion voor. Op een gegeven moment dacht Jaap ten onrechte dat hij een pion van Peter Kuijpers niet kon tegen houden en gaf hij in een betere positie op. Arjan op bord 2 werd sterk onder druk gezet en kwam een stuk tegen 2 pionnen achter. Hij kon zijn koningsaanval daarna niet sterk genoeg maken. Richard op bord 3 won een toren eindspel. Ik speelde een manouvreer partij, verzuimde om initiatief over te nemen maar Bert Terlouw kon er niet door heen komen en besloot toen tot een riskant kwaliteits offer waarvan ik gezien had dat dat gunstig voor mij was. Helaas nam ik toen niet de tijd om de stelling even afstandelijk te bekijken waarna ik door enkele slechte zetten 2 pionnen achter kwam. Door een leuk eeuwig schaak kon ik remise houden. Op bord 5 speelde Rob remise, hij zei me wel te genieten in de 1e klasse.Hans op bord 6 kon een kwaliteit winnen maar blunderde en raakte een stuk achter. Johan speelde na zijn slechte ervaringen in de eerste 2 ronden voorzichtig naar een remise. Thomas had naar eigen zeggen een rotpartij. 5 1/2 – 2 1/2.

CSV 4 wint van SOF/HZP 4

Vrijdag 21 november speelde het vierde achttal van CSV tegen het vierde van SOF/DZP. Dit is de combinatie van SOF (Schaakvereniging Oost-Flakkee uit Oude Tonge) en DZP (De Zwarte Pion uit Middelharnis).

De partijen zijn nog maar een uur bezig of Rick wint op bord een kwaliteit tegen Koert Wijnands (1292) en maakt het daarna snel af (1-0). Ook Jan is snel klaar op bord 3 tegen Jos Bosch (1348). Hij maakt prima gebruik van de open h-lijn en speelt zijn tegenstander gek met paard en toren (2-0). Hierdoor heeft Jan tijd om de borden langs te gaan en aantekeningen te maken, waarvoor dank. Lees verder

CSV 1 boekt eerste overwinning in KNSB-competitie op HWP Sas van Gent 3

Na een spannende en langdurige strijd kwam CSV uiteindelijk als overwinnaar uit de strijd. Reinoud, Roel en Stefan wonnen en Ka Chun en Jan Peter speelden gelijk en daarmee kwam de stand tegen 17 uur op 4-1. De strijd was daarmee beslist niet ten einde, want op de overige 3 borden stonden we niet best. Het duurde nog een uur voordat Léon een remise uit het vuur sleepte en daarmee de overwinning veilig stelde. Even later haalde ook Raoul zijn remise diep weg. Tegen half zeven ten slotte toen Mark 3x dezelfde stelling claimde, berustte ook zijn tegenstander in remise. Daarmee kwam de eindstand op 5,5-2,5 en zag de toekomst er plots weer zonnig uit! Lees verder

Krimpen 2 een maatje te groot voor CSV 2 (2-6)

Krimpen 2 was de tweede tegenstander in de eerste klasse voor CSV 2. Ook hier was er weer een vrij groot ratingverschil in ons nadeel.

Op maandag 2-11 speelden Richard en Johan, beiden met zwart, hun partij vooruit in de Tuyter.

Johan kwam niet goed uit de opening, zijn koningsloper kon niet ontwikkelen en daarmee de h8 toren ook niet. De lange rokade bracht geen verlichting en resulteerde in een zwakke a7 pion op een half open lijn. Ook vanwege Johans zwakte op de lichte velden kon zijn tegenstander Michel van Capellen vrij eenvoudig winnen.

Rick Verhoog probeerde in een opening, waarbij wit een half open e-lijn en zwart een halfopen c-lijn had, druk op te bouwen op de dame vleugel dmv Da4. Toen hij daarna ook nog Lb5 speelde kon Richard vanwege half open lijnen en de ongunstige plaatsing van de witte dame een sterk initiatief ontwikkelen. E.e.a. resulteeerde in een eindspel van dame met loper tegen dame met paard met elk 3 a 4 pionnen, waarbij Richard de loper had en een veilige koning. Richard won dit op fraaie wijze.

Vrijdag 6 november speelden de anderen. Omdat ik intern speelde kon ik de partijen maar een klein beetje volgen.

Op bord 1 had Jaap na de opening een ongunstige pionnenstructuur die zijn bewegingsruimte sterk hinderde en uiteindelijk resulteerde in een nederlaag.

Arjan op bord 2 had een gezonde opbouw. In de (vooral voor zijn tegenstander) tijdnoodfase begingen beiden wat onnauwkeurigheden waaarvan Joop Huyzer niet profiteerde maar Arjan wel.

Mark speelde een langzame positionele partij waarbij zijn tegenstander zijn stelling langzaam verbeterde en Mark het niet meer kon houden.

Rob van de Bosse had een interesssante partij waarvoor het zelfde gold als bij Mark. In de slotfase beging zijn tegenstander een onnauwkeurigheid waarvan Rob echter door tijdgebrek niet kon profiteren

Ook Walter zag zijn stelling, die er in het begin goed uitzag, langzaam in zijn nadeel veranderen.

Rob Doctor had vrij snel de indruk dat hij wel goed stond en vroeg op een gegeven moment of hij remise mocht “afdwingen”. Omdat de wedstrijd nog niet lang gaande was antwoorde ik “liever niet”. Ook hier verkeerde de partij in zijn nadeel.

Hoewel we dus met 6-2 verloren vond ik dat de teamleden hun partijen op een positieve manier benaderden en hoop ik dat het spelen tegen zulke sterke tegenstanders een stimulerende invloed zal hebben.

Spannend jeugd massakamp eindigt in gelijkspel

DSC_4524 DSC_4532 DSC_4541 DSC_4546Afgelopen vrijdagavond is de CSV-Jeugd en-masse afgereisd naar RSR Ivoren Toren voor het traditionele jeugd massakamp. Zoals verwacht was het begin enigzins rumoerig, maar al snel werd er geconcentreerd gespeeld, en konden de eerste uitslagen genoteerd worden. Op meer dan 25 borden werd sportief gestreden. Van de jongste spelers in de opstap categorie, tot een stevige strijd tussen Leonardo Ayala en Tim Tian in de buitencategorie. Na de eerste spelronde was er licht voordeel voor RSR, maar middels een goede herbezettingsstrategie van Eduard, liepen we de tweede ronde flink binnen. Met nog een paar speelminuten te gaan, bleek de partij van Derek nog voor een zeer spannend hoogtepunt te zorgen. Mocht Derek zijn tegenstander verslaan, was de achterstand omgebogen in een verdiend gelijkspel. Terwijl alle spelers van beide teams zich verdrongen rondom de speeltafel, wist Derek op knappe wijze zijn tegenstander te bedwingen. Een mooi resultaat van een gezellige avond.