Welkom SO Rotterdam

Vanaf vrijdagavond 4 maart is CSV de gastheer voor SO Rotterdam. Zoals SO Rotterdam zelf aangeeft : Zoals op de clubavond reeds is gemeld is brasserie Dylan’s per 1 maart in andere handen gekomen, met het gevolg dat we voor die datum een andere speellocatie moeten vinden.

Aangezien dat in Rotterdam geen eenvoudige zaak is heeft het bestuur gezocht naar een tijdelijke oplossing. Deze is gevonden bij onze buur de Capelse Schaakvereniging (CSV). Zij hebben de bereidheid ons uit de nood te helpen, waarvoor onze erkentelijkheid.

In de agenda zijn ze opgenomen voor hun interne competitie, en één externe partij. Laten we ze aanstaande vrijdag een warm welkom geven.

Tjeppie 2e bij PJK 2016

IMG_20160228_174240Op donderdag 25, vrijdag 26 en zaterdag 27 februari werd het Persoonlijk Jeugdkampioenschap (PJK) RSB 2016 gespeeld. Als enige CSV-er speelde Marco Tjepkema mee in de A-categorie die samen met de B-spelers in dezelfde poule zaten.

De meest opmerkelijke partij was tijdens de tweede ronde toen Marco tegen de later kampioen 2 pionnen voor stond met 15 minuten op de klok waar zijn tegenstander, Wang Yang (rating 1870), nog maar 1 minuut op de klok had staan. Helaas kon zijn tegenstander 3 keer dezelfde stelling claimen, waardoor het toch nog remise werd.

Marco behaalde uiteindelijk 3,5 uit 6 waarmee hij gedeeld tweede werd in de A-categorie. Een prima resultaat van Marco. Proficiat.

Mutaties: doorgeven graag

Afgelopen vrijdag heeft Björn een inventarisatie onder de leden uitgevoerd aan de hand van de meest recente ledenlijst. Het bleek dat hier behoorlijk wat fouten in zaten, zoals leden die geen lid meer zijn of email-adressen die gewijzigd zijn. Om onze administratie volledig en correct te houden is het nodig om wijzigingen direct door te geven aan de secretaris. Het gaat dan om wijzigingen in het adres, telefoonnummer(s) en emailadres(sen). Bij voorbaat hartelijk dank.

CSV 4 wint van de Pionier 3 6-2

Op donderdag 18 februari speelde CSV 4 in Hellevoetsluis tegen de Pionier 3. CSV staat in poule 4B tweede met 1 matchpunt meer dan de Pionier, dus dat zou spannend gaan worden. Menno Schoone had een week eerder al tegen Bonne Faber een gewonnen stelling verloren, zodat we begonnen met een 1-0 achterstand. Aan de rest van het team de schone taak om de winst toch naar binnen te hengelen.

CSV 1 wint uitwedstrijd tegen Charlois Europoort 3 met 2,5 – 5,5

Na een lange en slopende wedstrijd in het tijdelijke onderkomen van Charlois Europoort in de Rustburcht konden we na ruim 5 uur spelen onze vierde achtereenvolgende winst bijschrijven. Na een ongelukkige seizoenstart hebben we nu de gedeelde eerste plaats bereikt. Op bordpunten liggen we nog achter op DSC Delft 3, maar op 2 april kunnen we daar in een thuiswedstrijd een eind aan maken. Dan moeten we de hobbel tegen Souburg uit op 19 maart (aanvang 12 uur!) . eerst nog nemen! Lees verder

Analyse Derk Brus – Chris Malais, CSV3 – HIA 2, 6 januari 2016

Update: Resultaten Examens jeugd

Op vrijdag 5 februari zijn er examens geweest. De volgende kinderen hebben hun examens gehaald.

Paardexamen: David K, Kamil, Sarvesh, Shreeya
Stap 1: Kaj Put, Quinten, Dev
Stap 2: Levi, Jesse, Daniel, Devin, Willem, Niels
Stap 3: Aron R, Aron H

Van harte gefeliciteerd.
Let op: Vanaf volgende week spelen de kinderen van stap 2 mee met de recreantencompetitie.

Sliedrecht 3 en CSV 2 terecht bijna zeker van degradatie

Donderdag 4 februari speelde CSV2 uit tegen Sliedrecht 3. Het  werd een foutenfestival dat uiteindelijk leidde tot 4-4. Wij hadden misschien nog het excuus dat we door het uitvallen van Mark en Walter niet onze sterkste opstelling hadden.
Jaap kon in het begin van het eindspel stukverlies niet voorkomen, maar zijn tegenstander gaf hem zomaar de kans het stuk terug te nemen. Jaap wou het te mooi doen en verloor direct.
Arjan speelde een bloedeloze remise met zwart.
Richard had een veel belovende stelling maar gaf Pieter Pons de kans om sterk terug te komen waardoor Richard verloren kwam te staan. In tijdnood gaf Pieter zomaar een dame weg.
Ik kreeg met zwart een gambiet tegen mij. In de opening beging ik een positionele blunder waardoor ik, om een redelijke stelling te behouden, wel gedwongen was 2 pionnen te offeren. Even later beging ik in een stelling die in evenwicht was wederom een positionele blunder, waardoor ik waarschijnlijk verloren kwam te staan. Om toch nog een eventuele kans te hebben offerde ik een kwaliteit tegen een pion. Jan Sulman wou het daarna te snel doen waardoor hij een, overigens fraai, torenoffer niet meer kon vermijden. Eeuwig schaak.
Rob leek een kansrijke stelling te hebben maar verloor een kwaliteit en daardoor de partij.
Harry kreeg 2 stukken tegen een toren voorsprong maar kon dit niet in winst omzetten.
Johan had een slechte stelling maar zijn tegenstander gaf hem de kans sterk terug te komen en te winnen.
Thomas tenslotte bood in een pionneneindspel remise  aan.  Peter Vis nam het aan en liet daarna zien hoe Thomas had kunnen winnen.
         Jan ten Brinke