CSV bekerteam verliest nipt van Erasmus 2 1/2 – 1 1/2

Door Walter Vermeer

Maandag 24 oktober mochten Arjan T., Thomas, Jan B en ik de eer van CSV verdedigen door aan te treden tegen het RSB-bekerteam van Erasmus. Erasmus had gemiddeld 300 ratingpunten meer dan wij, dus gingen we er niet vanuit dat het een makkelijke avond voor ons zou worden.

Omdat we een playing captain hadden, was het helaas niet mogelijk om iemand een verslagje te laten schrijven, die alle partijen goed heeft kunnen volgen. Het wordt dus meer een verslagje van hoe ik het zelf heb beleefd. Ik wist op de avond ook nog niet dat ik van Eduard een stukje moest schrijven, dus excuses hiervoor.

Jan had mij (waarschijnlijk omdat ik in een aardige vorm steek) aan bord 1 gezet, waar ik het moest opnemen tegen Wim Westerveld. Gelukkig voor mij hadden we wit geloot en dit gaf me de mogelijkheid om een gambietje te spelen, waardoor het geen strategisch gevecht werd (dat loopt tegen een veel sterkere speler dan ik ben meestal slecht af). Lees verder

Prima gelijkspel CSV V2

photo-daan-de-jongOm 19.00 uur vertrokken we op dinsdag 25 oktober vanaf de Vijverhof met Jonathan, Daan, Eduard en een invaller, Jeroen, naar Dordrecht. Op de weg erheen zaten we nog te discussiëren of we een tactische opstelling zouden doen, waarbij Jeroen (die pas sinds een maand serieus schaakt), geslachtofferd zou worden op bord 1. Tegen achten begonnen we met de partijen. Uiteindelijk had de sterkste speler van Dordrecht (Henk Barends, 1410) plaatsgenomen op bord 2 tegenover Eduard (1383), terwijl Jonathan (852) op bord 1 speelde tegen Theo Visser (1428). Op bord 3 speelde Daan (680, zie foto) tegen Peter Odijk (1279) en Jeroen op bord 4 tegen Aart Harms (1142).

KNSB-bekerviertal wint eerste ronde

Het KNSB- bekerteam is de eerste ronde zonder kleerscheuren doorgekomen. Zoals gebruikelijk werd het iets spannender dan nodig was, maar ach, het is het eindresultaat dat telt. De eerste grote horde was al om 19:40 uur genomen. Alle spelers hadden de goed op een uithoek van een industrieterrein verstopte speelzaal van Messemaker tijdig weten te vinden. De wedstrijdleider hield de vaart erin, want die bekerpartijen kunnen nog al eens uitlopen, dus we begonnen iets voor 8 uur.

Dordrecht 5-CSV 4 3,5-4,5

Op nota bene dierendag (dinsdagavond) toog het 4e van CSV opgewekt naar Dordrecht om daar de krachten te meten met Dordrecht 5. Net als wij gepromoveerd, dus in principe een tegenstander van gelijke kracht zou je zeggen. In een knus clubgebouw met prima koffie konden we rond 20.15 uur starten. Het was erg rumoerig aan het begin, maar ook lopende de avond was de stilte die we in Capelle zo gewend zijn ver te zoeken. Tot overmaat van ramp wist mijn tegenstander op bord 7 zijn teamgenoot op bord 8 ook nog eens onbedoeld te besprenkelen met een beetje inhoud van zijn flesje spa blauw en was de chaos compleet. Enfin, het verloop van de partijen dan maar. Lees verder

Onverwacht zware nederlaag van CSV 1 tegen debutant De Baronie: 5,5-2,5

Met de beste voornemens reisde CSV 1 af naar Breda voor de ontmoeting met De Baronie. Hun eerste team was afgelopen seizoen naar de KNSB gepromoveerd, had net als wij de eerste wedstrijd gewonnen en daarmee was dit een strijd tussen de beide koplopers. Het was tevens hun eerste thuiswedstrijd in de KNSB competitie. De spiksplinternieuwe klokken moesten eerst nog van batterijen worden voorzien, dus ook die ondergingen hun vuurdoop. In het openingspraatje van de gastheer werd duidelijk gemaakt dat CSV favoriet was. Of we daardoor in slaap werden gesust of door de hoge temperatuur in de speelzaal, feit is dat er weinig terecht kwam van die favorietenrol. Lees verder