Houdini-achtige ontsnapping CSV 4 tegen Barendrecht/IJsselmonde

Door Richard van de Velde

Op vrijdag 16 december 2016 ging CSV 4 als trotse koploper op weg naar Veenoord 150, de speellocatie van onze tegenstander Barendrecht/IJsselmonde. Gingen tot nu eigenlijk telkens op pad met de gedachte dat we de underdog waren, vanavond proefde ik een stuk zelfvertrouwen en trots, passend bij onze zelf verworven status van koploper.

In het schoolgebouw waar we speelden was een feestje aan de gang en om die reden speelden we in een achteraf lokaaltje, voor onze tegenstander dus ook een beetje een uitwedstrijd. Bij het inleveren van de opstelling werd duidelijk dat de beste speler van IJsselmonde (rating 1800 plus) op bord 3 had plaatsgenomen en daarmee onze invaller Hans Uittenbogaard tegenover zich kreeg. Hans doet het sinds hij lid is fantastisch en ik had goede hoop dat hij zijn 100% score zou behouden. Lees verder

CSV 1 klopt na een lange en spannende strijd Bergen op Zoom met 5-3

Zaterdag 17 december speelden we thuis onze vijfde wedstrijd in klasse 3G van de KNSB. Met het zelfde team als in december 2015 wonnen we opnieuw met 5-3. Het team van Bergen op Zoom was op 4 plaatsen gewijzigd. Werden er vorig jaar 5 overwinningen geboekt, nu waren dat er 3. Dat betekent dus dat 4 partijen in remise eindigden. Waren we zoveel vreedzamer als vorig jaar? Ik denk van niet. Wel waren enkele bezoekers er op uit zo snel mogelijk remise te maken. Lees verder

46e Open Capels Jeugdkampioenschap op 29 december

Op donderdag 29 december 2016 organiseert de Capelse Schaakvereniging, in samenwerking met de Rotterdamse schaakbond (RSB), het 46e Open Capels Jeugdkampioenschap. Dit toernooi maakt deel uit van de zgn. jeugd Grand Prix-cyclus van de RSB.

Het staat open voor kinderen die jonger zijn dan 17 jaar. De kinderen spelen in groepen van acht, ingedeeld naar speelsterkte waarbij vier kinderen een prijs winnen.
Het toernooi wordt gehouden op Rugbyclub Sparta, Bermweg 141, Capelle a/d IJssel. In het bijgevoegde affiche is een routekaartje opgenomen. Staat 141 niet in uw navigatiesysteem, gebruik dan het dichtstbijzijnde oneven nummer (139 of 143).

CSV2 houdt Onésimus nipt op 4-4

Donderdag 8 december togen wij naar de boot van mede koploper Onésimus.

Ik speelde als invaller voor Willem, met zwart op bord 6, en dat was weer eens geen succes. Nadat de opening niet gunstig verlopen was nam ik een foutieve beslissing die niet alle bedreigingen onderving. Mijn tegenstander won een pion in een voor mij zeer ongunstige stelling; pogingen om de stelling te compliceren faalden.
Johan op bord 7 verging het niet beter, hij gaf een stuk weg. Gelukkig kon Richard op bord 3 zijn partij snel winnen.
Walter met zwart op bord 4 verkreeg een zeer mooie stelling met een pion op b2 en dame op a2, een open g-lijn en druk op de diagonaal h1-a8. Helaas dacht hij tijd te hebben voor het verbinden van de torens waardoor zijn tegenstander actief kon verdedigen. Uiteindelijk offerde Walter een stuk waarvoor hij niet genoeg compensatie kreeg.
Thomas op 8 won de h2 pion. Zijn verdediging daarna in een moeilijk toreneindspel was zeer goed waardoor hij kon winnen.
Jaap, met wit op bord 1, kon de geïsoleerde d4 pion nemen maar vond dit te riskant. Anton Moolenaar kon hierdoor de dame van Jaap naar een ongunstig veld dwingen. Jaap verloor al snel een pion en het initiatief van Anton was daarna niet te weerstaan.
Rob op bord 5 verloor een pion in een slechte stelling; gelukkig ruilde André Leffers de dames waarna een eindspel met ongelijke lopers ontstond. André speelde dit niet goed en ging door de tijd heen.
Arjan verkreeg een toren, loper en paard tegen een dame. Er ontstond enige commotie over de vraag of zijn tegenstander bij het zetten van de koningin deze wel of niet los gelaten zou hebben. Uiteindelijk beruste Arjan in het doorspelen van de partij en won hij.

Met dit resultaat staan we nog steeds gedeeld met Onésimus bovenaan.

kerstsnelschaaktoernooi 23 december

23 december a.s. staat ons traditionele kerstsnelschaaktoernooi gepland. Zoals altijd is er bij dit immer gezellige toernooi weer een rijk gevulde prijzentafel met een cadeau voor iedere deelnemer. Gasten zijn welkom, dus vraag vrienden, collega’s en buren mee!