CSV2 wint met 7 1/2 – 1/2 van Overschie3

Het was een mooie avond voor ons team in Overschie.

Op bord 5 speelde Jan de Liefde, tegen Rob vd Bosse, de opening knullig en hij stond volgens de theorie al op zet 7 verloren. Je kunt niet verwachten dat Rob de theorie in deze zij-variant geheel kende, maar hij speelde het goed agressief en won snel een kwaliteit in een zeer goede stelling.

De andere partijen zagen er ook niet slecht uit en toen Arjan aan mij vroeg of hij een remise aanbod mocht aannemen kon ik hem dan ook geen negatief advies geven. Arjan speelde echter door in een zeer remiseachtige stelling en was ongeveer als laatste klaar toen hij eindelijk accoord ging met remise.

Op bord 1 speelde Richard een positionele partij, hij verbeterde langzaam de dame-loze stelling. In het eindspel stond hij een pion voor toen zijn tegenstander een toren blunderde.

Jaap kon, naar mijn mening, in de opening een pion winnen maar koos voor het onmogelijk maken van de rokade; als gevolg hiervan werden echter wel de dames geruild en verkreeg Jaap het loperpaar. Hij koos voor een aanval op de koningsvleugel en offerde een pion; dit offer werd niet aangenomen. Hij won een pion met voortdurend initiatief. In het eindspel met elk 2 torens en ongelijke lopers lijkt het of hij in de problemen komt; zijn tegenstander heeft een gevaarlijke vrijpion en Jaaps koning staat enigszins precair. Nadat er een toren is geruild kan Jaap met zijn vrijpion oprukken en dat blijkt éénvoudig te winnen.

Walter krijgt na een opening, die op vreemde manier een Tarrasch werd, een geïsoleerde d-pion. Zijn tegenstander lijkt gevaarlijk te worden met een batterij van dame en loper op de a1-h8 diagonaal. Walter toonde aan dat juist de dame op een slechte plek stond en verkreeg een mat aanval.

Willem kreeg een gambiet tegen zich en stond eerst gedrongen. Ik dacht dat Fokke een stuk kon offeren wat hij echter niet deed. Hierna kon Willem zich vrij spelen, maar hij verspeelde zijn extra pion. Fokke kwam in tijdnood. Willem speelde het niet goed en er ontstond een eindspel, waarbij hij 3 pionnen op de h-, g-, en e-lijn had en Fokke pionnen op de h-, g-, f- en a- of b-lijn met elk een paard. Naar mijn mening stond Willem verloren maar Fokke wist niet door te breken en verloor zelfs op tijd.

Johan kreeg een off-beat opening tegen zich waarbij hij groot ruimte voordeel had. Op het moment dat zijn tegenstander door middel van f6xe5 voordeel kon behalen speelde hij echter f5 waarop Willem deze pion kon nemen met zijn paard. Zijn tegenstander kon het paard niet nemen omdat Willem dan een vork had. Hierna stortte de stelling van zijn tegenstander in.

Thomas met zwart koos voor een scherpe openingsvariant, kreeg initiatief en zijn tegenstander een geïsoleerde dubbelpion. Thomas begint een koningsaanval en krijgt de gelegenheid een kwaliteit te offeren waarna hij of mat zet of de dame wint.

Sprookjes bestaan, Klein Duimpje (CSV 4) verslaat de Reus (Hoekse Waard) 1: 4,5-3,5

(door Richard van de Velde)

Een week of twee voor de wedstrijd tegen de nummer twee Hoekse Waard 1 kreeg ik voor het eerst het idee dat we misschien een tactische opstelling zouden kunnen voorstellen. Na het nodige uitzoekwerk m.b.t. de resultaten en opstellingen van de Hoeksewaardenaars (of is het –naren?) en overleg met mede teamleider Menno leek het gunstig om onze eerste 4 bordspelers op de laatste vier borden te zetten. Echter we wilden dit niet doen zonder de 4 spelers op de andere borden hun mening te vragen. Bas reageerde meteen positief en gaf aan dit idee ook al in zijn hoofd te hebben gehad en Eduard en Arjan, waren na enig overwegen akkoord, ik zelf zou bord 4 voor mijn rekening nemen, dus het plan kon voor 100 procent worden uitgevoerd. Hoekse Waard moest gaan voor een overwinning, gezien de stand, dus dat gaf ons een psychologisch voordeel. Ik wilde daarnaast zorgen dat zij niet zouden voorkomen in de stand, dus heb vooraf de spelers op bord 1 t/m 4 gevraagd hoe dan ook door te spelen en pas op te geven als we een voorsprong op het scorebord zouden hebben. Hiermee hoopte ik een tikkie uit te delen aan de tegenstanders en hen het gevoel te geven dat er in Capelle niets te halen valt. De borden 5 t/m 8 hadden maar 1 opdracht: het volle punt binnenhalen en zo een gelijkspel te verzekeren, de score op de borden 1 t/m 4 was bonus. Lees verder

Ruim uitgevallen overwinning van CSV 1 op Botwinnik in Zoetermeer: 2-6

De avond was al ingevallen toen Jan Peter na een slopende partij in een bewogen teamwedstrijd het eindspel met P+L won door zijn tegenstander binnen 50 zetten mat te zetten. Daarmee werd de uitslag bepaald op 2-6. Hans Hoornstra opende de score om 15.38 uur op de 19de zet door zijn tegenstander mat te zetten. Hij moest namelijk vroeg weg… Om 17 uur maakte Roel er 0-2 van door een eindspel met lopers van gelijke kleur op geraffineerde wijze te winnen. Mark scoorde een remise. Stefan maakte er om 17.30 uur 0,5-3,5 van en Léon trok daarna na wisselende kansen aan het langste eind. Richard kon een eindspel met een pion minder net niet remise houden en daarmee was het om 18.05 uur 1,5-4,5. Ka Chun kwam eerst heel goed te staan, daarna nogal slecht en wist op de valreep met een P tegen 3pi toch stand te houden: 2-5. En toen was het wachten op JP. Hij doet dat expres zo. Een snelle winst is aan hem niet besteed…Het was de derde keer dat hij dit kunstje flikte en het blijft een fascinerend schouwspel. CSV 1 staat nu samen met de Stukkenjagers 2 en DSC Delft 3 aan kop met 10 matchpunten. We zijn dus weer volop in de race voor het kampioenschap. De volgende aflevering is op zaterdag 11 maart thuis tegen Goes. We hebben daar nog wat appeltjes mee te schillen sinds vorig seizoen.

CSV V2 wint ruim van Onésimus V3 3,5-0,5

Op donderdag 2 februari speelde het tweede viertal van CSV tegen het derde viertal van Onésimus.

Hans haalt het eerste punt binnen met wit tegen Marco Randolfi (1515). Met goed actief spel weet hij zijn stukken net iets beter neer te zetten en zelfs mat te zetten met een blijkbaar onverwacht, aftrekschaak. 1-0

Op bord 4 speelt Daan met zwart tegen Marius Middendorp (1211). In de opening trekt Daan een pionnenmuur op, terwijl zijn tegenstander kan ontwikkelen. Hij geeft op zet 7 een pion weg en als zijn tegenstander daarna zijn eigen stukken vastzet rond zijn koning, kan Daan rustig ontwikkelen. Hij dringt goed binnen met een paard, terwijl Marius zijn paard laat insluiten. Nadat Daan nog een matje over het hoofd ziet, is het even later toch zover en Marius geeft op. 2-0

Op bord 1 komt een Russische variant tussen Eduard (1504) met zwart en Martin Schouten (1504). Na de opening probeert hij een loper aan te vallen, maar dit mislukt en hij verliest 2 pionnen. Met man en macht moet hij nu gaan verdedigen. In een eindspel met beiden een toren, loper en 4 tegen 6 pionnen, weet Eduard er 2 te verschalken, waardoor het op een remise uitloopt. 2,5-0,5

Jonathan met zwart speelt tegen Willem Randwijk op bord 2. Pas op de 24e zet krijgt Jonathan een kans die hij grijpt. Hij slaat een pion, die het paard van de tegenstander dekt, waardoor hij een pionnetje wint. Even later kan hij weer een pion winnen. In het toreneindspel wat ontstaat wordt het materiaal weer gelijk, maar Jonathan’s koning staat dichter bij de 2 overgebleven pionnen, waardoor zijn pion kan promoveren. 3,5-0,5

Deze overwinning met 3 winstpartijen van onze jeugdleden, moest gevierd worden. Samen met chauffeur Björn werd ijs en hamburger gegeten bij de drive.

Indeling interne lentecompetitie (2 groepen!)

A.s vrijdag starten we met de lentecompetitie in twee groepen + een recreantengroep zoals dat in de reglementen is vastgesteld. Na overleg met de andere bestuursleden zal ik de groepen indelen op basis van de gescoorde TPR (toernooi prestatie rating) van de wintercompetitie omdat dat waarschijnlijk de beste indicatie geeft van de huidige speelsterkte van de spelers.
Ik besef dat er mogelijk leden zijn die ook liever in groep 1 zouden zijn ingedeeld. Het spijt me als ik hen teleurstel.

Groep 1 bestaat reglementair uit 20 spelers. Op dit moment zal groep 2 dan bestaan uit 16 deelnemers. Er geldt een promotie/ degradatie regeling:
Na de lentecompetitie promoveren de nummers 1, 2 en 3 van groep 2 naar groep 1 en zullen de nummers 18, 19 en 20 uit groep 1 degraderen naar groep 2.

Tot slot zullen we aan het eind van het seizoen deze competitieopzet gaan evalueren.

De groepsindeling ziet er dan als volgt uit:

Groep 1:

Peter Herrewijn                1053
Luuk Stigter                       —–

Ton Dulk winterkampioen!

Vrijdag j.l. was de slotronde van de interne competitie. Ton liet zien dat hij in de wintercompetitie de beste was door Thomas te verslaan. Ton wist daarmee Walter maar liefst 15 punten voor te blijven. Thomas is derde geworden en wist daarmee Roel en Arjan twee punten voor te blijven. Met dit resultaat is het voor Roel nu al een bijna onmogelijke opgave geworden om dit seizoen zijn clubkampioenschap te prolongeren. Qua TPR valt de goede prestatie van Mark op die op basis van zijn TPR tweede was geworden ware het niet dat hij wat te weinig partijen heeft gespeeld om hoog te kunnen eindigen. Verder valt de uitstekende prestatie van Richard op die overall als 7e geëindigd is terwijl hij in de C-groep speelt en met dit resultaat natuurlijk de C-groep gewonnen heeft! Hans Blokland wist de B-groep te winnen. Tim haalde weliswaar evenveel punten maar het scoringspercentage van Hans bleek beter te zijn.

De recreantencompetitie was dit maal spannend omdat Bjorn, Aron en Niels heel veel partijen wisten te winnen. Uiteindelijk trok Bjorn toch aan het langste eind. Hij bleef Aron 4 punten voor.