Weer gelijkspel voor CSV V2

Dit keer behaalde CSV V2 het gelijkspel tegen en in Moerkapelle.
Op bord 4 speelde Luuk (jeugd 752) tegen Henk Doornhein (1105), qua sterkte een gelijkwaardige tegenstander. Luuk kwam een loper voor, maar even later verloor hij een toren, waarop Henk het resoluut uit kon maken. (1-0) Op bord 3 speelde Marcel de Bruin na lange tijd weer een externe wedstrijd voor CSV. Dit keer tegen Arie Ymker (1206). Het ging best goed, hoewel hij wel een paard in liet staan die zijn tegenstander niet zag. In het toreneindspel leek het erop dat Marcel beter stond, maar na enkele onnauwkeurigheden moest hij toch de vlag strijken. (2-0)
Gelukkig stond Elnathan (bord 2, 1382) wel goed tegen Dirk Molenaar (1559). Dat bleek, want na 2,5 uur konden de stukken de doos in en het punt was voor Elnathan, CSV. (2-1)
Nu was het wachten nog op Eduard (1440) op bord 1. Hij speelde tegen Martijn Vroegindeweij (1489). Het ging gelijk op totdat Martijn iets te gretig werd en een pion met zijn toren dacht te kunnen pakken. Dat kostte een stuk en de partij (hoewel Eduard een mat-in-1 en mat-in-2 over het hoofd zag!). (2-2)
Hiermee heeft CSV V2 5 punten in de wacht gesleept, waaronder 3 gelijke spelen.

schaaktraining Hans Hoornstra vrijdag 31 maart a.s.

Volgende week vrijdag 31 maart zal onze eerste team speler Hans Hoornstra een schaaktraining geven. Omdat Hans helemaal uit Maastricht komt en hij de volgende dag voor het eerste team speelt heeft hij voor deze datum gekozen om de training en het spelen voor het eerste team te combineren. Helaas speelt op dezelfde avond het 4e (kampioens)team haar laatste wedstrijd.

Ik zal vrijdag op de club langsgaan met een aanmeldformulier, maar hierbij ook de oproep voor degenen die a.s. vrijdag niet aanwezig zijn zich per mail aan te melden voor deze training via capelsesv@hotmail.com

CSV-kinderen hebben succes op Basisschoolkampioenschap

Op zaterdag 18 maart werd in het Erasmiaans gymnasium in Rotterdam het Erasmiaans Schaakfestijn gehouden. Schoolteams van basisscholen uit de RSB-regio namen deel. In totaal waren er 37 teams (viertallen) aanwezig. In de A-categorie (kampioenen) werd gestreden om het RSB-kampioenschap voor basisscholen 2017. Kampioen van de A en dus ook RSB-kampioen BO werd de Eben Haëzerschool uit Capelle a/d IJssel. Hierin spelen 3 CSV-ers: Aron Roozendaal, Niels van Herk en Dirk Koelewijn naast Jordy. Net als vorig jaar mogen zij de eer van Eben Haëzer gaan verdedigen op het Nederlands Kampioenschap. Lees verder

Kampioenschap van CSV 4

Wat later dan verwacht, maar hier dan toch het verslag van onze kampioenswedstrijd tegen Pascal 2 op dinsdag 7 maart. Vol goede moed gingen we naar Papendrecht, waar een gelijkspel voldoende was voor het kampioenschap. Maar vooraf hadden we al bedacht dat we niet voor een punt gingen, maar voor de volle winst! Met opnieuw een tactische opstelling met Jan van Dijk en Bas Koote op bord 1 en 2. We hielden rekening met een tegenactie van Pascal, maar die bleef uit. Dus zat iedereen op bord 3 t/m 8 tegen een tegenstander waar punten te behalen waren. Gek genoeg (hoewel we eigenlijk nergens meer van opkijken), waren de eerste halfjes binnen op bord 1 en 2! Dat gaf gelijk de juiste spirit en vanaf dat momnet werden de punten 1 voor 1 binnen gehaald. Helaas moest ik zelf opnieuw het punt aan mijn tegenstander laten, een combinatie van vermoeidheid en teveel aandacht hebben voor de andere borden. Alle andere spelers hebben een half of heel punt binnengehaald en de einduitslag was overduidelijk: 5,5-2,5. Hieronder volgen nog de verslagen van Bas, Arjan en Jan. Lees verder

CSV 1 wint van Goes 1 en behoudt kampioenskansen

Thuis tegen Goes. Tja… Goes. Lastig gevalletje. Op papier moeten we daar zeker van kunnen winnen, maar vorig seizoen hebben ze ons 2x onaangenaam verrast: eerst versloegen ze ons in de competitie en daarna deden ze dat tegen ons sterke beverviertal nog eens dunnetjes over. Reden genoeg dus om scherp van start te gaan. Teamleider Hans Blokland had zijn verjaardag te vieren. Na de officiële handeling van het doorgeven van de opstelling begaf hij zich naar het feestgedruis. Vandaar dat ondergetekende voor het verslag tekent, bij wijze van spontane actie.

CSV eerste viertal versus het viertal van Shah Mata: 3-1

Door Arjan Doorgeest

Op Valentijnsdag speelde ons eerste viertal tegen het immer gezellige maar ietwat gedateerde Shah Mata in Rotterdam Charlois. Behalve een reis terug in de tijd – je waant jezelf in het eind van de jaren ’70 daar in de binnenlanden van Rotterdam-Zuid – werd het een genoeglijke en zinvolle avond.

Op Bord 1 speelde Marco met wit tegen Stand-up comedian Leon Mooren (vooralsnog tamelijk onbekend) een zeer korte partij. De tegenstander van Marco, die gespeend leek te zijn van iedere vorm van humor, had de gewoonte iedere door hem gedane zet van uitgebreid commentaar te voorzien, wat bij zijn buurspelers niet in goede aarde viel. Lees verder

Webadres behouden!

Het goed registreren van de oude url capelscheschaakvereniging.nl is beter verlopen dan we van te voren hadden ingeschat, de club is nu volledig eigenaar. De eerder aangekondigde periode van ongeveer 40 dagen hebben we dus niet nodig om de registratie recht te zetten, we blijven bereikbaar op het bekende adres.