Nieuwe speellokatie CSV per 1 januari! (deel 2)

Gisterenavond konden we melden dat CSV waarschijnlijk per 1 januari een kleine tweehonderd meter verderop zal gaan spelen in de Hoeksteen, vandaag kunnen we melden dat het contract gisterenavond ondertekend is.

Een kleine impressie van de nieuwe ruimtes:

De grote zaal

Kleine zaal 1

Kleine zaal 2

en natuurlijk de belangrijkste ruimte, het domein van Björn: de bar!

Nieuwe speellokatie CSV per 1 januari!

Als alles volgens de plannen verloopt, speelt CSV vanaf 1 januari in een nieuwe lokatie, namelijk gebouw ‘De Hoeksteen’ aan de Rivierweg 15, 2903 AJ Capelle aan den IJssel. Op slechts 210 meter van de huidige lokatie zullen we voortaan onze partijen spelen. Voor de vereniging onder gunstige condities qua bar en gebruik. Een eerste sfeerimpressie is hier te vinden: Sfeerimpressie De Hoeksteen

Zodra meer bekend is zullen we dit direct laten weten!

Tussenstand interne rapidcompetitie na drie gespeelde ronden

Stand interne rapidcompetitie na drie gespeelde ronden:

Pos Naam Prt W R V Score S R BRtg TPR Rtg Prc
37 Bjorn Hartog 3 0 0 3 3,0 -1 -1 1300 736 1280 0,0
38 Bas Koote 3 0 0 3 3,0 -1 -1 1409 686 1373 0,0

a.s. vrijdag 20 oktober: start rapidcompetitie

A.s. vrijdag zullen we de eerste drie ronden (van in totaal 6 ronden verdeeld over twee avonden) van de rapidcompetitie spelen. Er is a.s. vrijdag dus geen interne competitie. (wel recreantencompetitie).
We spelen met een bedenktijd van 20 minuten p.p.p.p. met een increment van 5 seconden per zet vanaf zet 1.

Open Kampioenschap Krimpenerwaard 2017

Het Open Kampioenschap Krimpenerwaard 2017 wordt op 28 oktober door SV Krimpen georganiseerd in horecagelegenheid De Pannenkoe, Cascade 1 in Krimpen aan den IJssel.

Er worden 5 rapid partijen gespeeld, gevolgd door 5 snelschaakpartijen. Het tempo voor de rapid partij bedraagt 15 minuten en 5 seconden per zet per speler en voor de snelschaakpartijen 3 minuten en 2 seconden per zet per speler.

Er wordt gespeeld in 3 groepen, te weten de Open Groep, waarin gestreden wordt om het Open Kampioenschap Krimpenerwaard, de gesloten Invitatiegroep met regionale toppers. Bovendien is er een sterk bezet toernooi voor jeugdteams met zeer talentvolle spelers. De jeugdteams, die zijn samengesteld uit 4 spelers van de verschillende leeftijdscategorieën, een A/B junior, een C-junior en een D/E junior. Voor deze categorieën geldt de begrenzing van de leeftijd alleen naar boven toe, zodat het dus ook mogelijk is met bijvoorbeeld 4 E-junioren deel te nemen.

Meer informatie is hier te vinden.

KNSB-bekerteam van CSV naar de volgende ronde na overwinning op Schaakhuis

Op vrijdag 13 oktober speelde CSV in de eerste ronde van de KNSB-beker thuis tegen Schaakhuis uit Den Haag. Een geduchte tegenstander die vorig jaar nog het sterke Krimpen wist uit te schakelen. Voor ons traden Stefan, Mark, Roel en Ton op. Als eerste was Roel (zwart) klaar. Er resteerde een Toreneindspel dat materieel gelijk stond en waar geen muziek meer in zat: 0,5-0,5. In de partijen van Mark en Ton, die beiden met wit speelden, kwamen de zwartspelers in lastige stellingen terecht die hen veel hoofdbrekens en dus veel tijd kostten. Beide zwartstellingen verslechterden zienderogen, terwijl de klok de laatste seconden wegtikte. Mark kwam in een eindspel terecht met een pion meer en loper tegen paard. Toen wreekte zich het feit dat een paard maar kleine sprongetjes kan doen en een loper ook op afstand een pion kan tegenhouden. De zet a8D brak het verweer: 1,5-0,5. Ton met zeeën van tijd nam ook na dame winst alle tijd om steeds de beste zet te vinden, terwijl de laatste seconden van zijn tegenstander verstreken. Deze ging in volstrekt kansloze positie door zijn vlag: 2,5-0,5 en daarmee was de winst binnen. Onze invaller Ton heeft daarmee zijn score op 3 uit 3 gebracht! Ten slotte de partij van Stefan. Ook dit keer speelde Stefan fanatiek op winst, maar zijn tegenstander bood steeds bekwaam tegenspel. Wat Stefan ook probeerde hij kwam maar niet verder. Toen hij de zaak probeerde te forceren in tijdnood liep het echter verkeerd af: 2,5-1,5.
Nu wacht ons in de volgende ronde LSG. We zijn heel benieuwd welke spelers voor de landskampioen de degens met CSV zullen gaan kruisen, maar lastig zal het ongetwijfeld worden!
(Mocht iemand zich afvragen, waarom de spelers van Schaakhuis anoniem zijn, dan is het antwoord dat ik mijn tas met aantekeningen in de Vijverhof heb laten staan en me dat pas realiseerde toen ik met dit stukje bezig was)

CSV 2 begint met een gelijkspel tegen Overschie 2

Vrijdag 6 november speelden we thuis onze eerste wedstrijd tegen Overschie 2. Volgens de ratingen van het vorig seizoen zou er ongeveer 100 rating punten verschil zijn, maar door de goede prestaties van het 2e in het vorige seizoen en het niet spelen van Ronald Ruijtenberg (zal nu wel in hun eerste zitten) was het verschil nog maar 30 punten.
Richard speelde met zwart degelijk en met een vroege afruil werd het remise. Jaap gaf in zijn partij een pion voor een gevaarlijke vrij-pion op g6, helaas kon hij die niet houden en Arnoud van Kampen kon wel oprukken met een pion. Arjan speelde de opening agressief maar kon niet door drukken en ook deze partij werdn remise. Rob kwam enigszins onder druk te staan maar had op een het laatst een betere stelling met winstkansen toen hij zich in eens mat liet zetten.Thomas kwam ook onder druk maar hield het goed, zijn tegenstander gaf Thomas de gelegenheid te winnen. Johan speelde een sterke partij tegen Aad Everwijn (meer dan 50 rating punten hoger) en won een kwaliteit waarna hij het bekwaam afmaakte. Elnathan kwam gelukkig uit de opening en won in het eindspel een kwaliteit tegen een pion, Hans Doornheim had echter een gevaarlijk initiatief maar Elnathan hield het remise. Walter speelde een trage en ingewikkelde partij, toen beide spelers weinig tijd meer hadden bood Daan Smit remise aan (in een iets betere stelling) waarmee de eindstand op 4-4 kwam.

Ruime overwinning van CSV op Messemaker 2 met 2,5-5,5

Zaterdagmiddag 7 oktober behaalde CSV 1 zijn tweede overwinning uit in Gouda in het prachtige denksportcentrum. Het bleek voor onze supporters lastig te vinden. Daardoor hebben enkelen van hen de mooiste momenten gewisseld. Het dame offer van Stefan bijvoorbeeld: 0-1 of de combinatie van Ton, zodat we om 15 uur al met 0-2 voorstonden. Daarna kwam er direct een remise van Ka Chun en een koningsaanval van Léon, en een reglementaire overwinning van Reinoud door tijdsoverschrijding in verloren positie van zijn tegenstander, waardoor het om half vier 0,5-4,5 werd en de buit binnen was. Jan Peter en Mark maakten remise en daarmee werd het wat later 1,5-5-5. Voor de statistiek is nog te melden dat in een D+T eindspel Roel iets te fanatiek op winst speelde, een foutje maakte en toen tegen de bierkaai vocht en om 17.15 het lootje moest leggen. CSV staat nog steeds boven aan met een half bordpuntje voorsprong. De twee Rotterdamse ploegen RSR-Ivoren Toren en Charlois Europoort 2 zitten in de achtervolging. Op 4 november speelt CSV thuis tegen Landau uit Axel en op 25 november uit tegen HWP Sas van Gent. Ten slotte sluiten we 2017 af met een thuiswedstrijd tegen Souburg op 16 december.